PR-owiec – człowiek zagadka…

Specjalista ds. public relations dumnie wykonuje swoje zadania, jest kontaktowy, błyskotliwy, kreatywny, zawsze ma coś do powiedzenia. Ale gdy koledzy z pracy pytają – czym zajmujesz się w firmie? Wielu z tych specjalistów ma problem z logicznym wyjaśnieniem, kim są…

Dobrze być PR-owcem. Wiele musiałam się nauczyć, aby otrzymać taką posadę. Gdy zaczęłam studia na Uniwersytecie Wrocławskim, specjalność public relations, rodzice i znajomi domagali się wytłumaczenie: co to jest public relations?

Na studiach również kiedyś z zaskoczenia wykładowca zadał mi podobne pytanie. Spytał mnie, czy mam swoją definicję public relations? Bez wahania odpowiedziałam: public relations to działania, które mają na celu przekonać nieprzekonanych i utrzymać ich w tym myśleniu… Z perspektywy czasu sądzę, że nie była to taka głupia odpowiedź.

Jeśli dziś ktoś zapyta mnie, kim jest pr-owiec? Odpowiedziałabym: to człowiek sprytny, ale w swoich działaniach ostrożny. To źródło inspiracji, kreatywnego podejścia do swoich obowiązków. To również wszechstronny pracownik, który poza utrzymywaniem kontaktów z mediami musi obecnie w obrębie komunikacji w Internecie być bardzo sprawny i lepszy niż ktokolwiek inny. Ponieważ Internet to źródło informacji, a PR jak uważam jest działalnością informacyjną. To również niezawodny mistrz drugiego planu 🙂

Sądzę, że każdy powinien poznać bliżej public relations, ponieważ wszyscy w jakimś sensie mamy styczność i praktykujemy PR. W pracy, gdy wykonujemy rozmowę z klientem, gdy piszemy pismo, a nawet podczas bezpośrednich kontaktów. Jednak wszechobecność PR, nie czyni nas jeszcze specjalistami w tej dziedzinie. Oczywiście, należy podkreślić, że public relations nie jest profesją taką jak prawo, czy medycyna, gdzie każdy wcześniej jest przyuczony do zawodu, musi skończyć określone studnia, bez których nie mógłby wykonywać zawodu. W dziedzinie public relations nie jest to wymagane, każdy może na wizytówce napisać, że wykonuje ten zawód, co nie jest niestety faktem korzystnym… Na szczęście w miarę rozwoju PR i jego doprecyzowaniu, wzrasta społeczny status tej dziedziny. Pojawiają się uczenie, na których możemy poznać, czym jest public relations, a także powstają normy etyczne, którymi powinni kierować się wszyscy specjaliści PR.

Na zakończenie moich wywodów mam dobrą radę dla specjalistów ds. public relations. Jeśli na drugi raz ktoś z znajomych, rodziny, kolegów z pracy spyta się: PR-owiec, kim ty jesteś? Odpowiedzcie z dumą: myślą, słowem i uczynkiem…

Ale to tylko my PR-owcy możemy zrozumieć wartość tych słów…

Może Ci się również spodoba