PR-owiec w sieci

Dziś prześledzimy: co robi public relations w Internecie, czym jest e-PR oraz jakie korzyści lub zagrożenia niesie komunikacja w sieci.

public relations w Internecie

Nie wyobrażam sobie pracować, jako specjalista ds. Public Relations bez możliwości korzystania z Internetu. W pewnym sensie działania public relations w naturalny sposób przeniosły się do sieci i widać, że dobrze się tam zaaklimatyzowały. Dla mnie Internet daje wiele możliwości oraz jest pewnym ułatwieniem w zakresie komunikacji firmy z otoczeniem. Dlatego osobiście nie wyobrażam sobie codziennej pracy bez niego.

Dawne życie PR-owca bez Internetu…

Zanim dostęp do Internetu stał się powszechny, zanim działania PR skupiły się w jego obrębie, dotarcie z informacją prasową wymagało kreatywności i sporego sprytu, choć sama procedura była dość prosta. Najczęściej redagowano przekaz tak, aby był interesującym wydarzeniem czy informacją i po jego dostarczeniu kontaktowano się z mediami. Dany przekaz albo publikowały, albo nie. Tak to wyglądało…

Dziś public relations w Internecie

Obecnie jest nieco inaczej. Internet zwiększył przepływ informacji, dlatego często specjalista ds. public relations musi wręcz zmusić media by same przyszły do niego. Co może równie często prowadzić do sytuacji, że większe media będą czerpać z informacji, które udostępniliśmy np. gazetom regionalnym. I tak na pozór skromny temat może przerodzić się w informację ogólnokrajową. Ale to tylko za pomocą sieci może dojść do sytuacji, w której to nasza informacja dzięki internautom w błyskawicznym tempie stanie się popularna, a media same chętnie ją upowszechnią.

Korzyści oraz zagrożenia z komunikacji w sieci

Dzięki sieci możliwa jest również bezpośrednia komunikacja pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniem. Szybko z tej możliwości skorzystano, zmieniając standardową formułę przebiegu komunikacji na tę, w której informacja przebiega od danego przedsiębiorstwa do podmiotu, który znajduje się w jego otoczeniu, bez konieczności udziału w komunikacji pośredników, jakim są media. PR prowadzony właśnie w taki sposób to: e-PR.

Wiele firm z pewnością przekonało się już, że zorganizowana wirtualna społeczność, która identyfikuje się z produktem czy brandem to znakomity i efektowny sposób na kształtowanie i utrzymywanie więzi z ewentualnymi klientami. Taka komunikacja może przynieść wiele korzyści oraz pomoże wzmocnić wizerunek marki. Ale sieć to także zagrożenie dla firm, które traktują e-PR, jako modne narzędzie czy ciekawostkę dla działu promocji. Idąc takim tokiem myślenie możemy popełnić ogromny błąd, który może firmę wiele kosztować.

Czym jest e-PR?

Przez Internet pojęcie komunikacji nabrało jeszcze bardziej interaktywnego charakteru. Dlatego uważa się, że istotą e-PR jest właśnie komunikacja, która dąży do interakcji lub opiera się na niej. Najczęściej e-PR kojarzymy, jako działanie PR realizowane przy pomocy Internetu lub jako aktywność prowadzoną w jego obrębie. Analizując powyższe definicje zauważam jedno kryterium, które wyróżnia Internetowe public relations, a mianowicie wykorzystanie technologii do realizacji celów.

E-PR wymaga od przedsiębiorstw całkowicie nowego podejścia w zakresie komunikacji z otoczeniem, dlatego:

„e-PR jest jednym z narzędzi zarządzania, mającym na celu tworzenie i kontrolowanie pozytywnego wizerunku i reputacji przedsiębiorstwa w wyniku planowanych i długookresowych działań, polegających na bezpośredniej komunikacji przedsiębiorstwa z jego otoczeniem, a prowadzonych przy użyciu technologii teleinformatycznych umożliwiających wymianę informacji w przestrzeni Internetu.”

Obecność public relations w Internecie daje nam ogromne możliwości. Umożliwia oddanie głosu, przy pomocy jednego kliknięcia myszki na dane źródło informacji, które postrzegamy za wiarygodne i wartościowe. To również wygoda i oszczędność, ponieważ naniesienie poprawek w serwisie internetowym zajmujcie nam kilka minut. A co ważne dzięki wykorzystaniu sieci w działaniach e-PR możemy szybko zareagować na zaistniałe pogłoski, unikając tym samym katastrofy wizerunkowej firmy. Dlatego zrozumiałe jest, że public relations wykorzystuje szybkość informacji w sieci, jako ważny i kluczowy czynnik prowadzący do sukcesu w komunikacji.

I jak tu nie kochać Internetu?

Może Ci się również spodoba