PR-owiec to dziennikarz?

Czyli rzecz o tym, dlaczego public relations często uważane jest za dziennikarstwo.

Raz w tygodniu, a dokładnie w sobotę na blogu pr-owiec.pl znajdziecie wpis na temat public relations. W tym dziale postaram się przybliżyć: istotę dziedziny public relations, czym jest, a czym nie jest PR? A także jak być lepszym specjalistą ds. public relations.

Dziś na temat: pokrewieństwa dziedziny public relations do dziennikarstwa.

Podobieństwo PR do innych profesji najczęściej spowodowane jest przez zbieżności w: technikach, metodach, dążeniu do podobnych celów, podobnych grupach docelowych czy adresatach informacji. Co jest ściśle związane z jedną z głównych metod PR, czyli – komunikacją, która często uważana jest za dziennikarstwo, reklamę, współpracę z prasą, a także propagandę.

Dlaczego więc PR często jest uważane za dziennikarstwo?

Oczywiście, to prawda, że specjalista ds. PR większość swojego czasu w pracy poświęca na pisaniu tekstów, ale czy można przez to od razu porównywać go do dziennikarza? Podstawową różnicą pomiędzy dwoma profesjami jest forma komunikatu.

W pisarstwie public relations stosujemy komunikaty prasowe (inaczej notki prasowe), pamflety, teksy broszurowe, wywiady promocyjne, komentarze, publikacje w prasie oraz teksty i przesłania znajdujące się w materiałach promocyjnych. A wszelkie artykuły oznaczone „tekst promocyjny” podlegają jednej istotnej zasadzie – są odpłatne. Pisząc je możemy sobie pozwolić na właściwe operowanie słowem.

Natomiast w dziennikarstwie nie dąży się do budowania pozytywnego wizerunku firmy czy pracodawcy, do absolutnej obiektywności i co istotne do wydawania własnych opinii. Dziennikarz powinien dostarczać wiedzy o faktach, natomiast działalność PR ma wpłynąć na świadomość, postawy, ocenę faktów, nastawienie czy zachowanie odbiorcy.

Logicznie, dla PR-owca informacje, które nie kształtują wizerunku firmy nie są pozytywne, schodzą na drugi plan lub po prostu znikają. To właśnie w tym zawiera się cała różnica między PR a dziennikarstwem. Choć moim zdaniem ich działania mają jeden wspólny cel: dotrzeć swoimi informacjami do odbiorców, a tym samym wpłynąć na cele ekonomiczne firmy. I co również istotne każdego dnia obaj zaczynają pracę od przeglądu prasy. 🙂

Może Ci się również spodoba