PR-owiec otwiera okno Google

Ostatnio pisałam na temat, czym jest SEO PR, dziś zapraszam na dalszą część artykułu. Jeśli przerażają was takie słowa jak: optymalizacja i formatowanie spokojnie, spróbuję was z nimi oswoić. Podpowiem również na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy tworzeniu materiałów SEO PR.

SEO PR

Jestem z grupy tych osób, które nie boją się pozycjonowania. Co więcej, uważam, że PR-owiec powinien, przynajmniej w stopniu podstawowym, mieć wiedzę na ten temat. Oczywiście, nie żeby od razu wiedział jak projektować strony WWW, które będą przyjazne dla wyszukiwarek – choć, to też jest ważne, ale nie wszyscy mogą być mną 😉

Dobra, dosyć tego gadania – zaczynajmy!

1. Pierwszym i podstawowym zadaniem, jakie stoi przed SEO PR jest optymalizacja publikowanej treści.

Gdy tworzymy artykuł na potrzeby działań SEO PR powinniśmy na samym początku określić – do kogo kierujemy nasz materiał, czyli wytyczyć grupę docelową, ale także zbadać: czego, w jaki sposób szukają, i o co najczęściej pytają wyszukiwarkę. I nie chodzi tu o ich zainteresowania, ale po jakich słowach kluczowych będą mogli znaleźć nasz materiał. Dodatkowa analiza najczęściej odwiedzanych miejsc w sieci przez nasz target ułatwi nam stworzenie listy stron oraz narzędzi, które później wykorzystamy do promocji tekstu.

2. Gdy już solidnie przebadamy grupę docelową możemy stworzyć listę słów kluczowych, które powinniśmy określić wedle: klucza popularności, ważności, konkurencji lub sezonowości. Najważniejsze jest dobrać słowa kluczowe w taki sposób, by pasowały do charakterystyki danej grupy docelowej.

Na tym etapie warto skorzystać z narzędzia podpowiedzi słów kluczowych – Google AdWords. Podstawowymi słowami kluczowymi powinny być dla nas: nazwa firmy, jeśli posiadamy jej skrót, nazwy produktów lub usług, a nawet technologie, z których korzystamy. Pamiętajmy, że odpowiedni dobór słów to warunek konieczny do osiągnięcia dobrych wyników w pozycjonowaniu. Błąd na tym etapie, może nas wiele kosztować. Nawet jeśli znajdziemy się na odpowiednio wysokiej pozycji w wyszukiwarce, możemy nie uzyskać wartościowego ruchu na naszej stronie, a w konsekwencji nie dotrzemy do użytkowników, którzy mogliby być zainteresowani naszymi produktami lub firmą.

Planując listę słów kluczowych warto uwzględnić inne wersje pisowni, żargony, a także literówki. W końcu łatwo popełnić błąd wpisując nazwę organizacji w wyszukiwarkę. Wielkość liter nie ma znaczenia, w większości przypadków użytkownicy i tak stosują małe znaki. Dobrze jest jednak zastosować nazwy zarówno w pojedynczej, jak i mnogiej liczbie. Co do kwestii pozycjonowania na polskich znakach, sprawa wygląda następująco: teoretycznie są to dwie różne frazy. Często zdarza się jednak tak, że gdy nie ma dużej konkurencji na dane słowo to wystarczy, gdy będziemy pozycjonować się na frazie z polskimi znakami, wtedy ta bez znaków powinna pojawić się na zbliżonej pozycji.

3. Zoptymalizowany tekst SEO PR nie tylko musi zawierać odpowiednie słowa kluczowe, powinien być jeszcze dobrze sformatowany. Wybrane słowa kluczowe należy umiejętnie w nim rozmieścić w celu lepszego popularyzowania materiału w wyszukiwarkach.

Odpowiednie sformatowany tekst będzie skuteczny, gdy zastosujemy poniższe zasady:

1. Tytuł artykułu – powinien być odpowiednio skonstruowany, jednoznacznie określać o czym będzie dalsza cześć artykułu, powinien znajdować się w znaczniku <h1>, gdyż wpłynie to na jego wartość w ocenie wyszukiwarki. Powinien także zawierać ważne dla nas dwa, trzy słowa kluczowe.

2. Nagłówek powinien być pogrubiony i zawierać słowa kluczowe po jednym, dwóch w każdym.

3. Słowa kluczowe w tekście – słowa kluczowe nie powinny pojawiać się w każdym wersie, nie róbmy tego na siłę. Ale jeśli chcemy dobrze zoptymalizować materiał, najistotniejsze frazy umieśćmy w pierwszym akapicie, ponieważ jest to najważniejsza cześć tekstu dla wyszukiwarki. Słowa, które znajdują się w dalszych akapitach mają nieco mniejsze znaczenie. Frazy warto pogrubić, podlinkować lub użyć kursywy. Z pewnością wpłynie to na ich wartość.

4. Linki – wszelkie linki warto umieszczać jak najbliżej słów kluczowych lub bezpośrednio w nich. Linki powinny być trafne, to znaczy powinny kierować nie tylko na stronę główną firmy, ale również na strony z branży, których dotyczy tekst. W ten sposób budujemy relacje z internautami oraz swoją pozycję w wyszukiwarce. Nie powinniśmy oczywiście nadużywać linków, mogą okazać się irytujące dla internautów oraz co gorsza, takie linki to świetny pretekst do opuszczenia naszej strony, czego każdy wolałby uniknąć. Dlatego w tekście powinny znajdować się max trzy linki wychodzące.

5. Umiejscowienie – Pojedynczy materiał PR można zamieścić na oddzielnej stronie internetowej i nadać mu inny adres. Najlepiej jakby taka nazwa strony zawierała tytuł materiału lub ważne słowa kluczowe. Cykliczne materiały PR możemy opublikować na stronie głównej lub do dwóch poziomów w głąb struktury serwisu.

6. Treść – Materiał powinien dotyczyć jednego obszaru. Mieć przyjazną dla oczu formę. Dobrze jest taki tekst opatrzyć ciekawą grafiką, która będzie kojarzy się z tematem. Nie zapomnijmy zastosować tu znacznika „alt”, w którym umieścimy ważne dla nas słowa kluczowe. Tekst nie powinien być rozległy, warto trzymać się zasady do 1000 znaków ze spacjami. A co najważniejsze powinien oferować wartościową, unikalną i bogatą merytorycznie treść.

Uważam, że gdy dobrze opanujemy powyższe zasady i zaczniemy stosować najlepsze praktyki z obszaru SEO, optymalizacja nie będzie tylko dodatkiem, ale podstawową zasadą, którą będziemy przestrzegać w działaniach public relations. A przynajmniej mam taką nadzieję.

Pozdrawiam,

PR-owiec

Może Ci się również spodoba