Porozmawiajmy o blogach cz. I

Dziś chciałabym podyskutować o tym, co to jest blog i czemu to lepsze narzędzie od strony internetowej. Dlaczego akurat taki temat? Ponieważ obecnie wszyscy chcą blogować i każdy chce być blogerem. Blogi to także popularne serwisy Web 2.0, które znalazły swoje zastosowanie w działaniach public relations. Warto więc dowiedzieć się coś więcej na ich temat.

Porozmawiajmy o blogach

Blogowanie to nie tylko hobby, obecnie to sposób na życie. Wiele firm czy osób prywatnych ma lub planuje założyć swojego bloga. Ale czy to dobry pomysł? Oczywiście, że tak, pod warunkiem, że wiemy, co dzięki niemu chcemy osiągnąć, będziemy o niego dbać i co najważniejsze – przy jego pomocy przedstawimy siebie czy oddamy charakter naszej marki.

Blog to także doskonałe i łatwe narzędzie e-PR, które służy do budowania wizerunku w Internecie. Dzięki niemu możemy osiągnąć wiele, ale aby zasmakować w korzyściach, jakie może nam dać musimy najpierw zapoznać się z nim nieco bliżej…

Co to jest blog?

Blog najprościej tłumacząc to rodzaj serwisu internetowego. Często definiuje się go jako internetowy lub sieciowy dziennik, a jego skrócona nazwa pochodzi od określenia Web-log. Teoretycznie, aby stronę WWW można było nazwać blogiem, powinna nie tylko mieć określony układ, ale również wyrażać osobowość, a nawet poglądy autora. Uporządkowana chronologicznie, własna perspektywa relacjonowania lub przedstawiania najróżniejszych wydarzeń – to najważniejsze cechy, które wyróżnią blog od innych stron.

Po drugie…

Charakteryzuje się on również typowym rozmieszczeniem wpisów, które zawsze zaczynają się od najnowszego i są umieszczane na głównej stronie, gdzie znajduje się również archiwum. Blog może być obsługiwany przez specjalną platformę blogową. Po napisaniu postu wystarczy kliknąć „zamieść”, aby wpis stał się dostępny dla innych użytkowników.

Po trzecie…

Dziś blogi prowadzą nie tylko osoby prywatne, ale również firmy czy organizacje, dlatego kolejną jego cechą, która wyróżnia go od stron WWW jest jego mniej oficjalny charakter. Z tego powodu blogi często stosuje się, jako narzędzie e-PR w celu zaprezentowania swojej firmy niejako „od kuchni”. Dzięki możliwości dodawania komentarzy przez internautów blog jest również bardziej interaktywnym narzędziem. Za jego pośrednictwem możemy także prowadzić otwarty dialog z klientem oraz poznawać opinie użytkowników na temat firmy lub produktów. Jest również łatwy w obsłudze. Każdy może opublikować artykuł, zamieścić zdjęcie czy video, stworzyć ankietę lub dodać nową kategorię. Strona nie posiada takich zalet, przez co często jedynie informatycy mają uprawnienia do jej moderowania.

Po czwarte…

Blogi cechują się również tym, że są tańsze w utrzymaniu niż strony internetowe. Obecnie dzięki platformie WordPress, możemy za darmo założyć i prowadzić bloga. Platforma pozwala nam również na wybór szaty graficznej spośród kilku ciekawych szablonów, przez co nie musimy tworzyć własnej grafiki, która jest niezbędna przy zakładaniu strony. Może dlatego często twierdzi się, że blogi powstały dla osób, które po porostu nie chcą uczyć się języka HML i projektowania stron.

I najważniejsze…

Nie da się ukryć, że blogowanie nie jest takie trudne. Wystarczy podstawowa wiedza, pomysł i odrobina chęci. Co więcej, to właśnie Web 2.0 często udowadnia, że tematy, które nie znalazły uznania w mass mediach mogą i znajdują swoich odbiorców w Internecie, co doskonale obrazuje blogosfera, obfitująca w tego typu zjawiska.

W dobie serwisów Web 2.0 szybkość oraz liczba treści tworzona przez internautów spowodowała, iż coraz częściej na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania znajdują się serwisy z tematami tworzonymi właśnie przez użytkowników. Dlatego uważam, że strony firmowe będą traciły na znaczeniu, ponieważ konsument, który będzie poszukiwał informacji o marce, w pierwszej kolejności natrafi właśnie na komentarze innych użytkowników lub zetknie się z opinią autora bloga.

Dlatego warto mieć swojego bloga, ale również współpracować z blogerami, którzy wiele czasu i pracy poświęcają w tworzenie blogosfery. Warto również czasem coś lajknąć czy skomentować, bo przecież blogerzy nie blogują tylko dla siebie. 🙂

Za tydzień zapraszam na część drugą.

Pozdrawiam,

Paulina Baer PR-owiec

Może Ci się również spodoba