Piszą o nas media. I co teraz?

Piszą o nas media. I co teraz

Więc udało ci się zwrócić uwagę mediów? Opublikowały wzmiankę o twojej marce lub firmie? Nie skacz z radości, to nie koniec. Nie pozwól, aby na tym się skończyło! Poznaj 5 sposobów, które pomogą ci z małej publikacji stworzyć wielkie, medialne wydarzenie.

Dla większości dużych marek efektywne zarządzanie dziedziną public relations pozostaje obecnie kluczową strategią dobrego zarządzania. Niestety krótkowzroczność niewielkich przedsiębiorstw powoduje niedocenienie dziedziny, jaką jest public relations. A przecież to właśnie działania PR mogą decydować o powodzeniu lub klęsce firmy w stosunku do konkurencji.

Można mieć doskonały produkt, można oferować usługę, którą wszyscy będą pożądać, ale jeśli nikt nie usłyszy o twojej marce generowanie dochodu ze sprzedaży okaże się trudnym zadaniem. Dlatego tak ważne są obecnie działania public relations. To dzięki nim mamy szanse szerzyć informacje na temat naszej firmy, a w konsekwencji zaciekawić i zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Dobry PR nie jest nachalny, dzięki czemu buduje zaufanie do firmy – do każdej firmy, nawet tej małej. Co więcej public relations daje impuls do dalszego rozwoju, poprzez odpowiednią komunikację określa wizerunek i pozycję firmy na rynku, a w efekcie otwiera mały i średni biznes na nowe możliwości. Wszystko jest do wykonania, wystarczy że PR nie będzie prowadzony przypadkowo, jako dodatek do obowiązków asystentki prezesa lub działu marketingu.

Niezależnie od tego, czy media opublikowały wzmiankę o twoim produkcie, duży artykuł ekspercki  na temat twojego biznesu czy bloger dodał zdjęcie na Instagram, gdy był w twojej restauracji – to wielka sprawa dla każdej firmy. A jednak, bez względu na rodzaj osiągniętego rozgłosu, zbyt wielu przedsiębiorców nie wykorzystuje i nie wie, jak wykorzystać swój debiut w mediach. Często tego typu informacje medialne bywają bagatelizowane. To wielki błąd z dwóch powodów:

  • Każda pozytywna forma reklamy wzmacnia oraz buduje świadomość marki.
  • PR powinien być postrzegany jako stały element kampanii marketingowej każdej firmy, niezależnie od jej wielkości, ponieważ kluczem do osiągnięcia sukcesu jest utrzymywanie stałego, pozytywnego rozgłosu.

Co należy zrobić, gdy media publikują informację na temat naszej marki/firmy? Proponuję strategię opartą na pięciu prostych krokach:

1. Zacznij od dzielenia się dobrą informacją z pracownikami. Warto świętować każdy, nawet najmniejszy sukces firmy. Takie podejście przyczyni się na motywowanie, integrowanie oraz aktywowanie pracowników. Jest to nieodzowny element PR wewnętrznego, którego celem jest podejmowanie takich działań, aby pracownicy w pełni identyfikowali się z firmą. Przedstawienie publikacji medialnej np. w dedykowanym, wewnętrznym newsletterze z pewnością zwiększy poczucie współodpowiedzialności za los firmy. Zaufaj mi, pracownik pochwali się w swoim otoczeniu artykułem o firmie, w której pracuje. Zwłaszcza wtedy, gdy zostanie zacytowania w nim jego wypowiedź.

2. Zaprezentuj klientom artykuł. Wiarygodność firmy, która wynika z artykułu napisanego przez profesjonalnego dziennikarza jest na wagę złota. Dla raczkującej dopiero co firmy taki artykuł będzie spełnieniem marzeń i pomoże otworzyć drzwi do wielu klientów. W tym przypadku powinniśmy informację prasową przedstawić na stronie firmowej. Polecam stworzenie podstrony np. „Media o nas”. Nie zapomnijmy również o wysłaniu newslettera, w którym pojawi się np. link do artykułu lub, co jest lepszym pomysłem, bezpośredniej wysyłce danego magazynu do klientów z zaznaczoną stroną, gdzie pojawił się artykuł o marce. To wyróżni nas od innych, standardowych działań.

3. Poinformuj potencjalnych klientów o publikacji. Każdy moment jest dobry, aby w nienachalny sposób wzbudzić pozytywne zainteresowanie firmą. Zatem jeżeli mamy coś ciekawego do powiedzenia o przedsiębiorstwie, powiedzmy to w taki sposób, aby wszyscy nas usłyszeli. Warto więc poszukać intrygującego sposobu na zaprezentowanie informacji prasowej i zadbanie o to, by usłyszało o niej, jak najwięcej osób. W tym przypadku dobrym pomysłem będzie wysłanie e-maila o temacie np. „Firma XYZ w branżowym magazynie ABC”. To będzie coś więcej niż wysłanie zwykłego e-maila, to będzie pretekst do rozmowy, a następnie argument do spotkania z klientem. W tym przypadku PR jest w stanie dać marce czy firmie znacznie więcej niż chociażby reklama.

4. Powiadom użytkowników mediów społecznościowych o artykule. Nie bez powodu rok 2015 został okrzyknięty rokiem Social Mediów, dlatego też nie zapominajmy o nich w chwilach, gdy mamy naprawdę coś wartościowego do przekazania. Jak ja to robię? Obecnie pracuję w branży beauty, gdzie konkurencja jest naprawdę ogromna, a z działań marketingowych i PR korzystają wszyscy. Wiem dobrze, że początkującej marce trudno jest się wyróżnić na rynku i zwrócić uwagę dziennikarzy. Dlatego zawsze cieszę się i chwalę się publikacjami z takich magazynów jak np. Cosmopolitan, Glamour czy InStyle. Oprócz zamieszczenia informacji o „polecanym” produkcie przez redakcję na podstronie „Media o marce” zawsze (te najważniejsze) publikacje prasowe umieszczam w Social Mediach. Wbrew pozorom nie należy ograniczać się tylko do Facebooka. Taką informację można umieścić na Twitterze czy Instagramie. Warto jednak pamiętać o odpowiednim, graficznym przedstawieniu informacji. Różnić się ona będzie w zależności od specyfikacji mediów społecznościowych.

5. Pokaż mediom, że wato pisać o tobie. Tak, nie pomyliłam się, a ty dobrze czytasz. Dziennikarze działają tak samo jak klienci. Gdy klienci rozmawiają o naszej marce, polecają swoim znajomym nasze produkty – rozszerza się krąg naszych fanów. Tak samo jest z mediami. Jeżeli dziennikarz dostrzeże, że konkurencyjny magazyn już poinformował o twojej marce z większym prawdopodobieństwem będzie chciał skontaktować się z tobą lub przynajmniej poprosi o przesłanie packshotów. Sama doświadczyłam, że wraz ze wzrostem publikacji, wzrasta zainteresowanie mediów ofertą firmy. Każdy nowy kontakt z mediami oznacza, że specjaliści od PR mają coraz więcej kontaktów, a to oznacza zysk dla firmy w postaci wzrostu świadomości marki. Taka świadomość zaprocentuje w dłuższym okresie.

Zaproponowane przeze mnie działania to proste czynności, o których powinna pamiętać każda firma, a zwłaszcza niewielkie przedsiębiorstwo. Zamiast inwestować w nieprzemyślaną czy nieumiejętną reklamę pomyślmy o PR. Nie chcesz być lekceważony? Nie lekceważ potencjału public relations, niech wszyscy usłyszą o twojej marce!

Pozdrawiam

PR-owiec

Może Ci się również spodoba