Odśwież swoją stronę internetową i zdobądź zaufanie internautów

Odśwież swoją stronę internetową i zdobądź zaufanie internautów

Czasami po prostu nie mogę uwierzyć, że istnieją strony WWW, które nie są przystosowanie do realnych potrzeb internautów… Wydawać by się mogło, że wręcz przeciwnie obecnie odbiega się od tworzenia stron firmowych na rzecz obecności w social mediach. Moim zdaniem to błąd. Nadal warto posiadać firmową stronę internetową i prowadzić w ten sposób komunikację, a co za tym idzie zdobywać zaufanie odbiorców.

Codziennie odwiedzam kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt stron internetowych, głównie za sprawą Facebooka lub wyszukiwarki Google. To właśnie na nich znajduję mniej lub bardziej potrzebne informacje. Dziś chciałabym poruszyć temat stron, na których znajduję te mniej potrzebne informacje, a raczej brak informacji. Wiele witryn nie posiada podstaw, i nie mówię tutaj o optymalizacji czy formatowaniu pod kontem wyszukiwarki Google, o inteligentnej nawigacji, sposobie zbierania adresów e-mail dla cotygodniowych newsletterów – to są ważnie rzeczy dla marketingowców. Mówię o tym, co jest ważne, aby zdobyć i utrzymać zaufanie odwiedzających naszą stronę firmową. Poznajcie zatem 4 najbardziej irytujące zaniedbania, które mogę znaleźć na Twojej stronie firmowej.

#1 Jak cholera mam się z nimi skontaktować?

Dla mnie najgorsze są strony, na których w szybki sposób nie mogę znaleźć informacji kontaktowych. Tak, uwierzcie mi istnieją takie strony. To takie irytujące, gdy jestem zainteresowana ofertą danej firmy, a nie mogę się z nią po prostu skontaktować. Potrafię szybko stracić cierpliwość… I w ten prosty sposób firma traci klienta. Nie będę przecież się starać zaprzyjaźnić z firmą, która mi nie ufa i nie chce ze mną rozmawiać.

Nie można takiego zachowania tłumaczyć ochroną przed niechcianym spamem. To słaba wymówka. Rozwiązaniem nie będą tylko formularze kontaktowe dostępne na stronie. Gdy zależny mi na czasie i muszę właśnie teraz zdobyć potrzebne informacje, odpowiednia dla mnie będzie po prostu rozmowa telefoniczna. Dlatego warto, zadbać o pełne informacje kontaktowe na stronie, nie zapominając o podaniu numeru telefonu do firmy.

#2 Z kim ja do diabła rozmawiam?

Kolejnym irytującym błędem, zaniedbaniem, niewyjaśnionym zachowaniem jest się nieprzedstawianie. Zakładka „o nas”, moim zdaniem nie jest banalna, jest potrzebna jeśli chcemy, aby odbiorcy nam zaufali. Jeżeli chcę rozpocząć z kimś współpracę, wybrać np. firmę, która wykona stoisko targowe – chcę ją bliżej poznać. To normalne, że zanim z kimś nieznajomym zaczniemy rozmawiać chcemy się dowiedzieć wszystkiego na jego temat. Dlatego właśnie popularne są portale społecznościowe – lubimy wiedzieć wszystko i o wszystkich.

Wypadałoby więc podać na swojej stronie internetowej kilka najważniejszych, ciekawych faktów o naszej firmie, a także podpowiedzieć, dlaczego ja mam właśnie skorzystać z oferty tego przedsiębiorstwa, a nie innego. Nie mówię już o tym, że obowiązkiem jest podanie w stopce kontaktowej danych firmy. Uwierzcie mi, że jeżeli goni kogoś deadline, to nie będzie rozmawiać z firmą z drugiego końca Polski o druku ulotek tylko dlatego, że przedstawia o kilka złoty tańszą ofertę… Szkoda czasu. Warto również niezanudzań internautów przydługimi historiami o powstaniu firmy, a co gorsza opowiadać o zespole ludzi bazując na zdjęciu z shutterstocka. Chcemy, aby internauci nam zaufali? Mówmy prawdę i bądźmy realni.

#3 Czy tu kurde w ogóle ktoś jest?

Nie ma nic gorszego jak nieaktualne informacje na temat firmy, na które natkniemy się na jej stronie internetowej. Jeżeli twoja firma przeszła rebranding, zmieniła biuro, nr telefonu – poinformuj o tym! Warto zadbać o odpowiednie dane na temat firmy. Postarajmy się również o to, aby opis naszej firmy był aktualny. Jeżeli firma jest na rynku od 2000 r., nie piszmy, że działa na rynku od 14 lat… Odwiedzający stronę klient nie wie, czy dana firma „żyje”, działa prężnie czy też może strona została wykonana kilka lat temu i „wisi” w internecie z nieaktualnymi informacjami.

Nie mówię tutaj o tym, że na każdej stronie powinien pojawić się dział z aktualnościami, to nie jest konieczne. Ale jeżeli posiadamy już taką zakładkę postarajmy się, aby nie była to tylko nazwa, a raczej prężnie działający dział na naszej stronie. Internauci przeglądając aktualności bardzo często zwracają uwagę na daty zamieszczanych informacji. Jeśli odwiedzą stronę WWW danej firmy i znajdą na niej „aktualność” z datą sprzed roku może to niekorzystnie wpłynąć na ich wyobrażenie o tej firmie. Z doświadczenia wiem, że bardzo często firmy zapominają o publikowaniu aktualności na stronie  – warto o tym pamiętać, aby kreować odpowiedni wizerunek sprawnie działającego przedsiębiorstwa.

#4 Psiakrew to dziwaki, czy po prostu nikt ich nie lubi?

Nie do wiary, że firmy nie korzystają z potencjału mediów społecznościowych. Nie obchodzi mnie, jaki rodzaj działalności macie, powinniście być aktywni w mediach społecznościowych. Nie musicie być obecni na wszystkich portalach społecznościowych, ale przynajmniej w jednym wybranym. Nie słuchajcie tych, którzy mówią, że nie wszyscy mogą być w SM (chociaż, jak widzę zakłady pogrzebowe na Facebooku, to zmieniam zdanie) możecie z nich korzystać, ale róbcie to w umiejętny sposób i nie zapomnijcie umieścić znacznik „follow us” na stronie – to zawsze wzbudza większe zaufanie.

Warto zrozumieć, że strona internetowa to pierwszy, najlepiej widoczny kanał komunikacyjny dostępny dla użytkowników, którzy poszukują w sieci informacji na temat danej firmy. To również niezbędny warunek do zaistnienie w sieci. Witryna służy nie tylko do ekspozycji firmy w internecie, to także sposób na nawiązywanie różnorodnych kontaktów z otoczeniem.

Ale aby nasza strona mogła osiągnąć sukces musi posiadać pożądane cechy strony WWW (o tym już niebawem na blogu), a my musimy umiejętnie posługiwać się narzędziami e-PR. Powinniśmy dostarczać użytkownikom powodów, dla których wybiorą naszą stronę spośród ogromnej, zróżnicowanej oferty stron internetowych. Zadaniem chociażby specjalisty ds. public relations jest te powody stwarzać i monitorować ich skuteczność. Aby móc otrzymać od internautów coś w zamian, strona internetowa musi być dla nich atrakcyjna i przemyślana, musi także odpowiadać na ich potrzeby.

Przemyślana strona internetowa, która zaprasza do odwiedzenia, kontaktu, poznania i polubienia firmy wzbudzi zaufanie, da użytkownikowi poczucie, że nie jest lekceważony, a raczej ważny. A przecież o to nam chodzi.

Pozdrawiam,

PR-owiec

Może Ci się również spodoba