Nike na celowniku

Często, gdy mam styczność z jakąś marką zastanawiam się nad jej filozofią, co komunikuje, jaka chce być i dlatego trafia do mojego gustu. Dlatego dziś przedstawię strategię marki Nike, która ostatnio miewa wizerunkowe zawirowania.

Nike_Ad_by_joony422

Początki Nike

Założycielem marki byli w 1964 roku Knight i Bowerman, którzy utworzyli spółkę Blue Ribbon Shoe Company. Początkowo firma sprzedawała buty głównie szkolnym drużynom sportowym. W 1972 roku Knight i Bowerman ostatecznie zaprojektowali autorski model buta i postanowili produkować go na własną rękę. Opracowali także wyraziste i rozpoznawalne logo.

Buty Nike po raz pierwszy pojawiły się na zawodach sportowych podczas eliminacji do olimpiady, które odbyły się w Eugene w stanie Oregon w 1972 roku. Maratończycy byli zainteresowani nowym obuwiem, ponieważ noszący je zawodnicy zajęli miejsca od czwartego do siódmego, natomiast noszący buty Adidasa uplasowali się wtedy na trzech pierwszych miejscach. Po tym wydarzeniu marka przechodziła zloty i upadki, ale ostatecznie wyprzedziła swojego głównego konkurenta, czyli markę Adidas.

Sukces Nike

Przede wszystkim firma opiera swoją strategię na dominacji w jednej kategorii. Poszerzała swoje horyzonty rynkowe w następujący sposób: buty do biegania, obuwie sportowe, odzież sportowa oraz artykuły sportowe. Ale jeśli założymy, że obecnie nie można mówić o różnicy technologicznej pomiędzy produktami, co zatem czyni jedną markę lepszą od drugiej? Co odróżnia Nike od innych? Z pewnością są to dwie rzeczy: wizerunek oraz rozpoznawalne logo.

Spytajcie się koleżankę/kolegę z pracy lub szkoły, czy wie jak wygląda logo Nike? Pewnie, że będzie wiedzieć, bo marka ta posiada jedno z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych na świecie! Co ciekawe, stworzył je student Portland State za jedyne 35 dolarów. Moim zdaniem, jego pomysł jest tak prosty, że aż genialny: dynamiczny wygląd idealnie wpisuje się w charakter marki. Obecnie logo jest tak popularne, że zbędne stało się dodawanie do niego nazwy firmy. I to właśnie nazywa się zmysł marketingowy.

Wizerunek sportowca, wizerunkiem marki

Oczywiście, Nike buduje swój wizerunek również dzięki współpracy ze znanymi sportowcami, co ostatnio spowodowało nadwyrężenie idealnego obrazu marki przez aferę, którą spowodował Oscar Pistorius. Zawsze jednak istnieje ryzyko, że sławni sportowcy dopuszczą się niegodnych czynów, ale w biznesie kto nie ryzykuje, ten nie zyskuje.

Dlatego nadal dla wielu młodych ludzi widok znanych sportowców, którzy używają ulubionych produktów, wyzwala chęć dorównania lub konkurowania z nimi, chociażby poprzez noszenie odzieży i obuwia tej samej marki. Nie od dziś wiadomo, że popularność danej maki wiąże się z stylem życia, które chce kształtować oraz potrzebą przynależności do grupy, która taki styl upodobała sobie.

Globalny marketing

Obecnie grupą docelową Nike są przede wszystkim kobiety oraz sportowcy, o czym świadczy ich najnowsza kampania promocyjna, która szczególnie przypadła mi do gustu.

Po latach badań, najlepsi na świecie biegacze przekazali bezcenną wiedzę marce. A mianowicie, powiedzieli – czego oczekują od butów. Jak firma dowiedziała się z badań, sportowcy pragną zwinnego, pasującego do nogi oraz lekkiego obuwia, idealnego do uprawiania sportu. Dlatego przy współpracy z zespołem programistów, inżynierów i projektantów Nike stworzyła idealną technologią – Nike Flyknit Lunar1+, a obecnie globalną kampanię pt. „The Perfect Fit for the Perfect Run”, czego rezultaty możecie podziwiać poniżej.

nike2

nike3

nike4

nike8

nike7

nike6

nike5

nike9

PS. Gdy zaczęłam czytać to co przeczytałam, zrozumiałam jaki skonstruowałam tytuł i muszę przyznać, że teraz jeszcze bardziej mi się podoba, oczywiście analogii długo nie trzeba się doszukiwać…

Może Ci się również spodoba

  • GAZEZE

    Logo Nike stworzyła KOBIETA.