Narzędzia dla PR-owca

tumblr_n5zhly7NCM1tubinno1_1280

Całą swoją pracę magisterską poświęciłam narzędziom e-PR, dlatego dziś nie będę przytaczać ponad 100 stron, ale się podzielę kilkoma najważniejszymi informacjami na ten temat oraz podpowiem, jakie narzędzia są potrzebne w codziennej pracy speca od public relations. Zapraszam.

Pierwszym i wydawać by się mogło podstawowym narzędziem PR-owca jest poczta elektroniczna. To właśnie od niej zaczynamy codziennie swoją pracę. Obecnie specjaliści od PR zajmują się również tworzeniem i utrzymywaniem stron WWW, głównie w celu skutecznego pozycjonowania i promowania firmy. PR-owiec wykorzystuje w swojej pracy również blogi i potrafi optymalizować treści pod kątem wyszukiwarek. Jeśli chcemy sprawdzić pozycję naszej strony możemy zrobić to ręcznie, wpisując określone słowo kluczowe w wyszukiwarkę Google albo wejść na tę stronę: Cmonitor.

Specjalista od PR powinien również korzystać z portali, które świadczą umieszczanie darmowych informacji prasowych. W tym przypadku możemy skorzystać z: Brandnews, Otopr, Pressofffice lub Rzecznikprasowy.

Zanim jednak zaczniemy wysyłać informacje prasowe musimy posiadać tak zwane biuro prasowe. Pressroom służy do obsługi mediów, czyli do komunikowania się z dziennikarzami lub klientami oraz do udostępniania informacji o firmie, produktach i jej kierownictwie. Zawiera informacje o aktualnych wydarzeniach, komentarze i opinie, które są zapisane w wersji archiwalnej, a także bazy zdjęć, z których mogą korzystać media. Im nasze biuro prasowe jest lepsze oraz zawiera odpowiednie materiały, tym zdecydowanie większe mamy szanse na publikacje prasowe. Warto w tym przypadku skorzystać z portali, które świadczą usługi profesjonalnej komunikacji z mediami oraz budowania wizerunku np.: Pressium, Prowly czy Netpr.

Gdy wyślemy już informację prasową przydałby się monitoring mediów. Powyższe portale świadczą również taką usługę, jednak w tym przypadku możemy skorzystać z darmowego narzędzia, jak Google Alerty. Nie jest  to może doskonałe wyjście, ale przy niewielkiej ilości wysłanych informacji prasowych się sprawdza i sama osobiście go stosowałam, ponieważ firma nie miała dużego budżetu na PR. Możemy również wykupić usługę monitoringu w Press-Service. Umiejętność korzystania z takich narzędzi jest koniecznością dla praktyków PR. Warto również dla porównania przyjrzeć się zagranicznym portalom, które świadczą podobne usługi:Crowdspring, PRweb, Free-Press-Release i PRlog.

 W przypadku grup dyskusyjnych monitorowanie umożliwi szybkie zareagowanie na negatywne komentarze o firmie, co może powstrzymać fale negatywnych wpisów. Użyteczne narzędzia do tego celu znajdziemy w Google Groups. Dostępne są również programy, które możemy zainstalować na własnym komputerze np. WatzNew, który opiera się na Perlu skryptach i potrafi sprawdzić dowolną liczbę postów na grupach dyskusyjnych, skrzynek pocztowych oraz wyszukać zmiany, jakie pojawią się na wskazanych do monitorowania witrynach. Wiele dzisiejszych agencji PR oferuje monitoring Internetu, pod kątem określonych potrzeb klienta. Należy pamiętać, że nie zawsze nowoczesna oferta dostarczy nam określonych potrzeb i oczekiwań, dlatego warto się skonsultować z własnymi pracownikami IT i podjąć wspólne działania.

Oczywiście, PR-owiec nie może zapomnieć o Social Media, dlatego z pewnością codziennie korzysta z Facebooka, Twittera, YouTube oraz rozsiewa treści na Wykopie. I robi to wszystko z obowiązku wynikającego z pracy, a nie dla przyjemności. I tu przydatnymi narzędziami do monitoringu mogą być: Brand24, Newspoint lub Sentione.

Na dziś to wszystko, mam nadzieję, że w szaleństwie internetowych narzędzi nie zapomnimy o zwykłej, ale czasem bardzo przydatnej kartce papieru i długopisie.

Czekam na Wasze przykłady narzędzi, który musi posiadać każdy PR-owiec. A może chcecie się podzielić opinią na ich temat? Piszcie!

Może Ci się również spodoba

  • trishelina

    Dlaczego najpierw zachęca Pani do dzielenia się uwagami, a potem je kasuje? To chyba nie do końca w porządku – i nie pierwszy raz…

    Uważam, że podstawowym narzędziem pracy każdego speca od PR-u jest język – zarówno ten pisany, jak i mówiony. I skoro dbamy o jak najwyższy poziom, innowacyjność i użyteczność innych wykorzystywanych narzędzi, to tak samo powinniśmy dbać o to najbardziej podstawowe narzędzie naszej pracy…

    • PRowiec

      Kasuję, ponieważ to mój blog i nie pozwolę, żeby ktoś o nieznanych mi kompetencjach obrażał mnie. Zachęcam do bardziej rzeczowej rozmowy pani Dario. Dziękuję za uwagi.

      • trishelina

        Dialog… trudna rzecz. 😉

  • Kamil Bargiel

    Dzięki za wzmiankę o Sentione!