Kampanie społeczne niezrobione dla kasy

Kampanie społeczne nie zrobione dla kasy

W świecie marketingu, gdzieś pomiędzy goniącym deadlinem a nowym briefem powinno być jeszcze miejsce na kampanię społeczną. Dobra kampania społeczna jest widoczna, zmienia postawy i przy okazji pracuje na wizerunek organizacji. Dziś przekonam was, że warto podczas brainstormingu pomyśleć o marketingu, który niekoniecznie przekłada się na kasę, ale wpływa na myślenie. To zdecydowanie coś, co lubię.

Dostałam ostatnio zapytanie od Jagody na temat kampanii społecznych i ich wpływu na odbiorców. Pomyślałam, dlaczego nie poruszyć szerzej tego tematu? W swojej karierze przeprowadziłam kilka pomniejszych kampanii społecznych. Nie ukrywam, że chciałabym zrealizować swój pomysł lub uczestniczyć w kreowaniu kampanii społecznej na szeroką skalę. Dlaczego? Ponieważ wymyślenie takiej kampanii, która zmieniłaby społeczne postawy – jest sztuką. Dobra kampania społeczna niweluje problemy, zła może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Takich kampanii nie robi się przecież po to, żeby bezpośrednio promować organizację. Na pewno dają one specjalistą od marketingu szersze pole do popisu. Z założenia kreując je możemy trochę więcej, przedstawić problem w dość dosłowny, zabawny, szokujący, a nawet brutalny sposób.

Jak więc przygotować dobrą kampanię społeczną, i o czym warto pamiętać? Poniżej kilka wskazówek.

Masz coś do powiedzenia?

Kreując kampanię społeczną w pierwszej kolejności się zastanówmy, co chcemy przekazać światu  i co ma się wydarzyć po tej kampanii? To kluczowe pytania, nasz punkt wyjścia do dalszych działań. Nie można przecież zrobić kampanii na ogólny temat. Wybierzmy taki temat, który jest dla nas ważny i który związany jest z naszą branżą.

Czy to oklepany temat?

Następnie przeanalizujmy, czy temat który chcemy poruszyć jest aktualny, świeży, nowy czy może wielokrotnie powielany. Zebrane informacje, statystyki i referencje możemy wykorzystać w dalszej części kampanii społecznej. Na pewno nie będzie to zmarnowany czas.

Kto będzie cię słuchał?

Jak to bywa w każdej kampanii marketingowej liczy się odpowiednio dobrana grupa docelowa. Bez jej skonkretyzowania zazwyczaj trafiamy z przekazem w próżnię… Określenie grupy docelowej pomoże nam zdefiniować potrzeby lub przyczyny jej problemów, jak również czynniki, które mogą wpłynąć na nią.

Dlaczego ktoś ma cię słuchać?

Ludzie są uczuleni i wyczuleni na „kryptoreklamę”, wbrew pozorom granica jest tutaj bardzo cienka. I dlatego kampanie społeczne nie należą do łatwych promocji. O czym więc warto pamiętać? Przede wszystkim udział marki w kampanii musi być subtelny. Uda nam się to kreując pozytywne emocje, budując napięcie i utrzymując wiarygodność! Powodzenie kampanii zależeć też będzie od tego, czy cel kampanii jest zgodny z misją organizacji. Jeśli jest ona elementem długofalowej strategii – wtedy będzie lepiej przygotowana, a co za tym idzie będzie dowodem na to, że jako organizacja mamy niezbędną wiedzę i doświadczenie, aby móc rozwiązywać społeczne problemy.

Czy inni cię poprą?

Jeżeli nie jesteśmy w stanie udźwignąć ogólnopolskiej kampanii poszukajmy organizacji, które zajmują się podobnym problemem i zaprośmy je do współpracy. Pomoże nam to pozyskać partnerów mediowych i komercyjnych. Z mediami i ewentualnymi sponsorami łatwiej będzie się nam rozmawiać jeśli za kampanią będzie stało więcej sprzymierzeńców. Wydaje się wtedy, że problem jest ważniejszy, że te działania mają większy sens, skoro tyle podmiotów się w to włącza.

Jak przykuć uwagę?

Obecnie dzięki Social Mediom łatwiej jest zaangażować szerszą publiczność do udziału w akcji społecznej. Żyjemy w czasach, gdzie większość z nas wolne chwile spędza przeglądając Facebooka czy Instagram. I tu właśnie pojawia się rola, jaką mogą odegrać media społecznościowe.

Tak było chociażby w przypadku Ice Bucket Challenge. Ludzie na całym świecie oblewali się lodowatą wodą, aby przez chwilę poczuć się jak osoby chorujące na ALS. Do akcji przyłączyło się mnóstwo gwiazd, a Instagram, Facebook i Twitter zostały zalane filmikami kolejnych „wyzwanych”, w tym Billa Gates’a:

Kolejną akcją była ta, w którą włączyli się piłkarze z całego świata, po to by w akcie przeciwko rasizmowi się zjednoczyć z Dani Alvesem. Gdy Dani Alves podczas meczu z Villarreal wykonywał rzut rożny, w jego stronę z trybun poleciał banan. Reprezentant Brazylii zareagował jednak nietypowo – podniósł owoc i zaczął go jeść. Aby wyrazić swój sprzeciw przeciwko takim rasistowskim aktom piłkarze publikowali na Facebooku i Instagramie zdjęcia, na których jedli właśnie banany.

neymar_19502311

robert-lewandowski-banan_19862240

Social Media, a przede wszystkim Instagram wykorzystano w niedawno przeprowadzonej kampanii #SmearForSmear, w której gwiazdy publikowały swoje zdjęcia z rozmazaną szminką. Akcja miała na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat raka szyjki macicy.

smearforsmear-ces-femmes-font-deborder-leur-rouge-a-levres-pour-la-bonne-cause

Czy nie zapomniałeś, po co to robisz?

Kreując kampanię społeczną musimy na każdym etapie naszych działań pamiętać – po co to robimy. Jeżeli naszymi działaniami kieruje chęć zysku będzie to oznaczać, że nie szanujemy naszych odbiorców. Ludzie nie są idiotami… Na szczęście powstają kampanie społeczne nie dla kasy. Doskonałym tego przykładem jest kampania zorganizowana przez agencję Leo Burnett z Istambułu dla Samsunga. Dla mnie to mistrzostwo. Oglądając ją się wzruszyłam, to chyba najlepszy dowód na jej skuteczność.

Kampania „One day, with no barriers” jest dosyć nowa, a już zdobyła ok. 10 mln wyświetleń na  YouTube. Jej celem jest zwrócenie uwagi na temat osób niesłyszących, a przy okazji pokazać jak dzięki rozwiązaniu, które proponuje Samsung można ułatwić im życie. Reakcja głównego bohatera Muharrema, który ma problem ze słuchem – pozostaje bezcenna.

Podsumowując nie będę ukrywać, że jedną kampanią nie rozwiążemy wszystkich problemów świata, ale możemy zwrócić uwagę na jeden z nich. Przy okazji wykreujemy dobre działania marketingowe, które będą zasługiwać na chwile refleksji, a może nawet, dzięki nim zrobimy coś dobrego?

Pozdrawiam,

PR-owiec

Może Ci się również spodoba