Jestem PR-owcem i rozmawiam z dziennikarzem

Wydawać by się mogło, że dziennikarz to człowiek, na którego trzeba uważać, a w jego obecności lepiej trzymać język za zębami. W normalnym świecie może i by się to sprawdziło, ale jeśli zajmujesz się public relations lepiej będzie, gdy zostaniecie kumplami, a nie wrogami. Poznaj więc: 16 zasad jak współpracować z dziennikarzami.

PR-owiec

Nie zaprzeczę, jeśli ktoś powie, że współpraca z dziennikarzami może być trudna. Pewnie, że taka jest, bo dziennikarz to także człowiek, jak każdy inny. Może czasem uważa się za kogoś lepszego, ale będąc PR-owcem musimy być twardzi i wiedzieć jak się z nimi rozprawić. Bez tej wiedzy oraz strategii nie ma sensu podejmować kontaktu, bowiem dziennikarz nie będzie litować się nad nami.

Pamiętam, jak po wysyłce informacji prasowej zadzwoniłam do pewnej Pani redaktor z pytaniem – Czy dotarła moja wiadomość, i czy są zainteresowani tematem. W zamian otrzymałam odpowiedź – A czy wie pani, kim ja jestem? Zabrzmiało dość poważnie, ale może pani miała gorszy dzień albo wygórowane ego? Pomimo chęci wytrącenia mnie z równowagi, zachowałam zimną krew i odpowiedziałam spokojnie –Tak wiem, kim pani jest, dlatego właśnie do pani dzwonię. Dalej rozmowa potoczyła się normalnie. Otrzymałam również zapewnienie, że moja informacja pojawi się w następnym numerze. Można? Pewnie, że tak! Wystarczy znać kilka zasad współpracy z dziennikarzami.

Jak już wspomniałam, praca z dziennikarzami może być skomplikowana, ale także przyjemna i prosta. Ważne jest, aby umieć z nimi rozmawiać i wiedzieć, co chcemy im powiedzieć. Pamiętajmy, że media są istotną siłą, której znaczenia nie wolno lekceważyć w kontekście działań public relations. Mogą zniszczyć wizerunek marki, ale również go zbudować. Aby jednak tak się stało konieczne jest utrzymanie profesjonalnej relacji z dziennikarzami.

Dlatego warto zapamiętać kilka istotnych zasad:

1. Dostarczaj newsów, które potrzebuje dziennikarz. Nie łudź się, inne „pierdoły” zostaną zlekceważone.

2. Właściwie zaplanuj moment przekazania informacji. Nie wysyłaj wiadomości w piątek o godz. 16. Zastanów się, co ty wtedy robisz? Pewnie nie możesz doczekać się weekendu i o niczym innym nie myślisz. Pamiętaj dziennikarz to też człowiek!

3. Personalizuj informacje prasowe. Newsy, które wysyłamy na adres redakcji mają mniejsze szanse przebicia się niż ich wysyłka do konkretnej osoby.

4. Nie mów i nie pisz za dużo. Im mniej zbędnych informacji dostarczysz, tym większe szanse, że dziennikarz nie będzie manipulował materiałem.

5. Pomijaj w wywiadzie określenia „bez komentarza”. Dla dziennikarze zlepek tych słów nie istnieje.

6. Nie unikaj rozmów, zwłaszcza gdy firma przeżywa sytuację kryzysową. Dziennikarz i tak nas dopadnie, ale czy my będziemy wtedy przygotowani?

7. Odbieraj od nich telefony. Dziennikarz jest jak dziewczyna, potrafi długo się gniewać.

8. Zawsze autoryzuj wypowiedź. Bo zawsze autoryzuj wypowiedź, to chyba oczywiste?

9. Pamiętaj o kontakcie po wysyłce informacji prasowej. Nie łudź się, że dziennikarz sam to zrobi.

10. Rozmawiaj z jednym i tym samym dziennikarzem. To ważne, ponieważ dzięki temu budujesz długotrwałe relacje i zwiększasz szanse na późniejsze zaciekawienie twoim materiałem.

11. Podziękuj za zainteresowanie tematem. Te same uzasadnienie, co wyżej.

12. Nie ponaglaj dziennikarza. Ja bym się nigdy nie odważyła tego zrobić…

13. Współpracuj i pomagaj. Masz prawo doradzać dziennikarzowi, kogo może poprosić o komentarz do twojej informacji.

14. Nawiązuj bezpośredni kontakt. W końcu dobrze wiedzieć, z kim rozmawiasz, a bliskie relacje potęgują przyjaźń.

15. Nie napuszczaj dziennikarzy. W budowaniu pozytywnej strategii public relations nie o to chodzi.

16. Zapomni o zasadzie: nie ważne co mówią, ważne żeby mówili.

To by było na tyle. Weź sobie te zasady głęboko do serca i potraktuj na poważnie, tak jak ja. A na pewno współpraca z dziennikarzami okaże się łatwiejsza.

Jeśli o czymś zapomniałam – piszcie. Przyda się wszystkim.

Może Ci się również spodoba

  • Świetny artykuł! 😉 Dziś odkryłem tego bloga i już tu zostaję na dłużej. Nie mam wprawdzie tyle doświadczenie z dziennikarzami ale zawsze dobrze poczytać art od kogoś kto je ma. 😉

    Dziękuję i pozdrawiam.