Jak zdobyć uwagę 13 mln użytkowników Facebooka?

Jak zdobyć uwagę 13 mln internautów?

Wyobraź sobie, że otrzymujesz propozycję zareklamowania się za darmo na billboardzie, który swoim zasięgiem może dotrzeć do 13 mln polskich internautów. Czy nie skorzystałbyś z tej propozycji? A co jeśli powiem, że w rzeczywistości każdy z nas może w tej chwili skorzystać z takiego billboardu?

Małe, ale jakże potężne narzędzie skrywa się na Facebooku i jest ono dobrze znane wszystkim użytkownikom tego portalu społecznościowego. Korzystają z niego zarówno firmy, jak i wszyscy, którzy mają swój profil osobisty. Jest to pierwsza rzecz, którą widzą odwiedzający twój fanpage. To od ciebie zależy, czy użytkownicy Facebooka przejdą obok niego obojętnie, czy może zaintrygowani poświęcą mu chwilę. O czym mowa? Oczywiście o COVER PHOTO.

W ciągu ostatnich kilku lat to właśnie cover photo zostało poddane największym zmianą, radykalnie zwiększając swój rozmiar (wymiary cover photo). Dla mnie cover photo jest jak okładka książki – odzwierciedla to, co prezentuje marka lub my sami. A jednak często do jego zrobienia korzystamy z darmowych zdjęć stockowych. Pomyślmy, jeśli np. nasza firma jest z sektora przedsiębiorstw i chcemy być postrzegani jako godny zaufania partner biznesowy, korzystając z darmowych zdjęć, z pewnością wybierzemy obraz przedstawiający biznesmena w garniturze ze skrzyżowanymi rękoma czy trzymającego kciuka w górę lub obraz przedstawiający spotkanie biznesowe. Prawda, że widzieliśmy te zdjęcia tysiące razy? Co jest wystarczającym powodem, aby zdecydować się na coś bardziej oryginalnego…

przykłady

Elementy wizualne pomagają w działaniach marketingowych opowiadać lepsze historie. Pozostawiają w naszych umysłach wrażenie i pogląd na daną rzecz. Jeśli nie krzyczą „Zapamiętaj mnie!” – nikt nie będzie chciał o nich pamiętać. Wiem, że tworzenie chwytliwych grafik nie należy do prostych zadań, ale wiem również, że nie jest to niemożliwe. Cover photo umożliwia nam wykazanie się kreatywnością, prezentację naszego portfolio czy opowiedzenie historii marki. To właśnie dzięki niemu możemy się wyróżnić, dotrzeć do większej liczby użytkowników FB, zwiększyć ilość i aktywność fanów na naszym fanpage’u, a w konsekwencji wzmocnij swoją rozpoznawalność. Mało kto wie, że można wykorzystać go do informowania o aktualnych promocjach, nowych produktach i usługach, a także przekierowania ruchu na naszą stronę czy blog. Jak tego dokonać?

1. Użyj własnego zdjęcia

Fotografia nie jest mocną stroną każdego z nas, i dobrze. Jeśli nie potrafimy robić dobrych zdjęć zwróćmy się z prośbą do specjalistów. Własne zdjęcia są z pewnością bardziej autentyczne niż te „wygrzebane” ze zdjęć stockowych.

Dobrym pomysłem będzie pokazanie swojego biura lub pracowników, tak jak zrobiła to agencja VLM. To prosty sposób, aby przedstawić zespół ludzi, którzy stoją za sukcesem firmy. Z takiego pomysły skorzystała również agencja Robot Food, dzięki temu firma może zwiększyć do siebie zaufanie i lojalność klientów.

vlm1

robot-food

Marka Nikon również korzysta z własnych zdjęć, ale tych zrobionych przez swoich fanów. Raz w miesiącu wybiera jedno zdjęcie, spośród nadesłanych od fanów i wraz z opisem oraz danymi autora umieszcza je na cover photo. To świetny sposób na wyróżnienie i nagrodzenie wiernych fanów marki, a także ukazanie efektu jaki możemy uzyskać przy użyciu aparatów Nikon.

nikon-fb

Aby zobrazować ofertę danej marki nie musimy wcale decydować się na jedno zdjęcie, możemy wykorzystać miks najbardziej charakterystycznych zdjęć. Z takiego pomysły skorzystał portal internetowy eBay oraz największa na świecie sieć kawiarni Starbucks.

ebay

Starbucks

2. Użyj nośnego hasła

Masz coś ważnego do powiedzenia, wiesz jakie słowa najlepiej cię zobrazują? Wykorzystaj to! Czasami jest po prostu lepiej coś powiedzieć niż to pokazać. W tym przypadku mistrzem jest marka Nike, której slogan Just do It! na dobre wpisał się w jej wizerunek. To wyjątkowe hasło reklamowe, które wykroczyło daleko poza oczekiwania marki i jego twórców. Dlaczego więc nie skorzystać z niego?

nike

Studio graficzne George&Harrison również zdecydowało się postawić na chwytliwe hasło, które idealnie obrazuje to, czym się zajmują. Jak dla mnie nic nie trzeba tu więcej dodawać.

george&harrison

3. Użyj obrazu i chwytliwego hasła

Cover photo może również stać się prawdziwym banerem reklamowym dla twojej marki. Możemy umieścić na nim hasło przewodnie marki lub call to action, tak jak zrobił to Fiat. Ale pamiętajmy o jednej zasadzie – róbmy to z wyczuciem i umiarem.

fiat

Nie zapominajmy o nim przy planowaniu następnych kampaniach marketingowych, to przecież stworzone miejsce do promocji najnowszej oferty, produktu czy hasła reklamowego. Największa platforma transakcyjna on-line w Polsce Allegro w nienachalny sposób nawiązała w cover photo do swojej kampanii wizerunkowej prowadzonej pod hasłem „Czego szukasz?”.

allegro

Ten sam pomysł zastosowała marka Coca-Cola, która również w cover photo nawiązuje do swojej drugiej fazy kampanii celebrującej 100 urodziny szklanej butelki i nowego spotu marki, którego bohaterowie pokazują co dla nich oznacza hasło #DajCalusa.

coca-cola

4. Użyj swojego talentu

Cover photo to również znakomite miejsce, aby pokazać swoje portfolio. Jeżeli jesteś np. grafikiem, blogerem, fotografem, zajmujesz się marketingiem, reklamą, copywritingiem lub masz inną interesującą pasję – podziel się tym! Znakomicie do tematu podeszli Marcelo Schultz – Graphic Design / Illustration oraz D&AD.

Marcelo Schultz

D&AD

5. Użyj pomysłu

Kiedy w twojej branży naprawdę ważny jest wizerunek i chcesz osiągnąć zindywidualizowany efekt, skorzystaj z najbardziej kreatywnego rozwiązania, jakim jest połączenie cover photo z avatarem, tak aby tworzyły jedną, spójną całość. Weź przykład z graphic designera Seaside Spirit.

Seaside Spirit

W sieci pod hasłem „Creative Facebook Covers” znajdziemy naprawdę wiele znakomitych pomysłów na cover photo. Kilka z moich ulubionych poniżej:

demilked

creative-facebook-cover-photos-21

derric

fanta

javier

nathan

Istnieje wiele rzeczy, o których powinniśmy pamiętać przy tworzeniu grafik, contentu w Social Mediach. Dlatego nie ma jednego, udanego przepisu na cover photo. Możemy potraktować go dosłownie, w przenośni, z przymrożeniem oka lub bardzo na serio. Na cokolwiek ostatecznie się zdecydujemy, pamiętajmy że projekt graficzny jest komunikacją wizualną idei, jaką chcemy przekazać. Zanim podejmiemy decyzję, rzucimy się na głęboką wodę, zbadajmy grunt, zastanówmy się co chcemy przez to powiedzieć, przekazać i czy to odzwierciedla charakter naszej marki?

Pozdrawiam

PR-owiec

Może Ci się również spodoba