Blog firmowy w rękach PR-owca

Czy blogi formowe to przeżytek? Jakie są ich największe zalety? Czy to dobre narzędzie dla PR-owca? I które są najlepsze? Przedstawiam kilka wskazówek na temat blogowania oraz 4 najlepsze blogi firmowe.

blogi firmowe

O zaletach i wadach blogowania powstało już tyle artykułów, co blogów. Niektórzy mówią, że blogowanie jest dobre, ponieważ umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Inni są przekonani, że blogi to samo zło, ponieważ trudno je kontrolować. Jeszcze inni twierdzą, że blogowanie jest istotne, ponieważ umożliwia kształtowanie wizerunku firmy, jako eksperta. Ale przeciwnicy szybko na to odpowiadają i mówią, że nikt nie czyta w pierwszej kolejności blogów. Wniosek? Spierać się można tygodniami, a i tak zawsze znajdą się zwolennicy, jak i przeciwnicy blogowania. Dziś jednak chciałabym przedstawić kilka zalet oraz wskazówek dobrego blogowania, udowodnić dlaczego to doskonałe narzędzie w rękach PR-owca i ukazać te najlepsze blogi firmowe.

Dobry blog nie jest zły

Blog to niewątpliwie ogromny potencjał w rękach PR. I nie zgodzę się, że blogi firmowe są obecnie przeżytkiem. Może zepchnęły je na drugi plan działania w obszarze Social Media, ale nadal potrafią być skutecznym narzędziem e-PR.

Dzięki blogu można wypromować firmę, poprawić komunikację wewnętrzną, jak i zewnętrzną, wzmocnić wizerunek marki, zbudować kontakty, a nawet spełnić się w byciu branżowym edukatorem. Blog ułatwi również pozycjonowanie materiałów PR oraz firmy. Przy jego pomocy możemy prowadzić otwarty dialog z klientem oraz poznawać opinie użytkowników na temat firmy czy produktów. Dzięki niemu w łatwy sposób przedstawimy doświadczenie firmy, jak i jej punkt widzenia.

Zapamiętaj! Przeciwnicy blogowania często nie widzą różnicy między blogiem, a artykułem sponsorowanym. To tak jakby powiedzieć, że prezentacja jest tym samym, co rozmowa…

Rozpocznij przygodę z blogiem

Zanim jednak skoczymy w świat blogowania odpowiedzmy sobie na kilka pytań: Co blog może zrobić dla naszej firmy? Czy będziemy przy jego pomocy starać się zwiększyć świadomość marki czy sprzedawać? Czy użyjemy go do kontaktów z klientami? A może naszym główny celem będzie zbudowanie społeczności? Czy będziemy mieć na niego czas? Czy mamy wystarczająco dużo pomysłów i materiałów, które ułatwią nam jego prowadzenie? I czy naprawdę chcemy to robić?

Zapamiętaj! Określenie celów i strategii działań promocyjnych powinno być czymś tak naturalnym, jak jedzenie śniadania. Bez tego długo nie pociągniemy…

Podążaj drogą mniej uczęszczaną

Co sprawia, że dany blog osiąga sukces? To bardzo proste – wyróżnia się od innych. Dlatego nie starajmy się kopiować cudzych pomysłów. Znajdźmy swoją niszę i interesujący temat. Wtedy z łatwością również znajdą nas odpowiedni czytelnicy.

Zapamiętaj! Blog wymaga zaangażowania, a jego moderacja jest tak samo priorytetowa, jak wysłanie e-maila do zarządu firmy…

Ucz się od najlepszych

Firmy można podzielić na takie, które prowadzą blogi i na takie, które nigdy ich nie będą mieć. To zrozumiałe. Trudno byłoby pisać o firmie, która produkuje np. prasy pneumatyczne (takie skojarzenie z obecnym klientem), ale przecież nie ma rzeczy niemożliwych!

Zobaczmy teraz jak to robią inni (kolejność przypadkowa):

1. Blog AXA Directhttp://www.smartdriver.pl/

smartdriver

Firma ta wzięła się na bardzo dobry sposób i jest jakby patronem tego bloga. Jak sami twierdzą – blog powstaje przy ich wsparciu. Moim zdaniem, to bardzo dobry pomysł. Na blogu poruszane są tematy związane z motoryzacją oraz ubezpieczeniami. Blog jest prowadzony bardzo systematycznie, czasem pojawia się nawet kilka wpisów dziennie. Na całe szczęście nie jest on nachalną kopią materiałów handlowych, a raczej przyzwoitą prezentacją tematów, na których się znają lub które są w ich kręgu (a raczej moderatora) zainteresowań.

Materiały tworzące treść na blogu, to nie tylko artykuły i poradniki, ale również galerie zdjęć, filmy video oraz ciekawostki i materiały na wesoło zebrane w Internecie. Dyskusja na blogu pojawia się, ale nie pod każdym wpisem. Blog ma również swój fanpage, który obecnie liczy około 22 tys. fanów i kanał na YouTube.

2. Blog Playhttp://www.blogplay.pl/

blog play

Zdecydowanie inaczej niż poprzednicy, podeszła do sprawy blogowania firma Play. Ich blog moderowany jest przez ich Rzecznika Prasowego i w głównej mierze, jest narzędziem promocyjnym oraz spełnia cele PR. Oczywiście, tak też można. Firma mogła sobie na to pozwolić, ponieważ dysponuje dużą ilością materiałów reklamowych, które cieszą się ogromną popularnością. Blog ten jest zgodny z ich wizerunkiem – otwarta, przystępna, młodzieżowa i „luzacka” firma. To dobry pomysł na przedstawianie informacji prasowych, a także aktualności, które są związane z firmą oraz jej promocjami. Blog Play zastępuje typowe biuro prasowe.

Na ich blogu znajdziemy materiały video, grafiki promocyjne, krótkie opisy i prawdziwą lawinę komentarzy. Blog moderowany jest codziennie i ma swój odpowiednik na Facebooku (dokładnie 7 113 tys. fanów). Jedyny minus, jaki się doszukałam, to prezentacja dalszych wpisów. Szukałam typowego licznika, który zazwyczaj znajduje się na końcu strony – bezskutecznie. Na środku blogu jest napis „Zobacz wszystkie wpisy”, ale jakoś tak się tam gubi, a może to kwestia przyzwyczajenia?

3. Blog Cropphttp://blog.cropp.com/

blog cropp

Blog firmowy nie trzeba samodzielnie prowadzić. Odpowiednim na to przykładem jest blog marki Cropp. Jego pomysłodawcą jest agencja interaktywna Enigine. Od swojego powstania zmienił on już 3 razy swój wygląd i sposób komunikacji. Początkowo istniał blog „Urban Insider”, następnie w 2011 r. zmieniono go na blog „Who cares?”. Dziś to zupełnie inny blog. Ale to nadal dobry przykład na doskonałą współpracę pomiędzy agencją a klientem.

blog cropp

Obecnie autorzy bloga, to siódemka młodych blogerów, reprezentujących grupę docelową marki. Jednym z autorów jest Kuba prowadzący oddzielne własny, kontrowersyjny blog – „Jak żyć?”. Blog porusza głównie tematykę związaną z stylem życia oraz zainteresowaniami grupy docelowej. Jest również kontrowersyjny i nie brakuje w nim tematów tabu. Co prawda, pojawiają się na nim liczne przekleństwa i humor niższych lotów, ale skoro grupie docelowej podoba się taki sposób komunikowania, dlaczego więc nie stosować takich zabiegów?

4. Blog mBankhttp://www.mbank.pl/blog

blog mBank

Wiecie, że wszystkie mi znane banki mają swój blog? A wydawać by się mogło, że to nudny temat. Nic bardziej mylnego. Dowodem na to jest blog mBanku. Został on założony w 2007 r. i jest obecnie najstarszym blogiem firmowym prowadzonym przez dużą polską firmę. Pierwszy wpis pojawił się w listopadzie 2007 r., z okazji 7 urodzin mBanku. Blog pełni funkcję kanału informacyjno-edukacyjnego i ma za zadanie utrzymywać kontakt z klientami oraz tworzyć wokół niego społeczność. Znajdziemy na nim wpisy związane z aktualnościami, promocjami, ale również te poradnicze.

Wpisy na blogu mBank ukazują się dość systematycznie. Z komentarzami jest już niestety trochę gorzej. Pewnie dlatego, że nadal zbyt wiele pojawia się na nim informacji na temat samego banku.

Dobrych przykładów blogów firmowych jest z pewnością zdecydowanie więcej. Czekam na linki w komentarzach. Z chęcią się im przyjże.

Mam nadzieję, że tych wiecznie narzekających przekonałam do blogowania, a jeśli nie to przynajmniej jeszcze bardziej nie zniechęciłam. 🙂

Pozdrawiam

Paulina Baer, PR-owiec

Może Ci się również spodoba