Analiza internetowa kluczem do sukcesu?

Analiza internetowa kluczem do sukcesu

W dzisiejszym internetowym świecie praktycznie wszystkie firmy stoją w obliczu wspólnego problemu: dlaczego klienci/użytkownicy zachowują się tak, a nie inaczej?

Dobry marketingowiec uważnie obserwuje. Na podstawie zachowania użytkownika potrafi z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć jego oczekiwania i dalsze działania. Nie wystarcza mu już bowiem stwierdzenie, że klient kupuje dany produkt lub go nie kupuje. Więcej, potrafi analizować to co pragnie i będzie pragnął w przyszłości. Dzięki temu prowadzi spersonalizowane działania marketingowe dla każdego klienta. Wielu z nas oczywiście zdaje sobie z tego sprawę jak ważny jest e-marketing, jednak pomimo rosnącej ilości informacji i związanych z tym narzędziami, to ocena zachowania użytkowników nadal pozostaje problemem…

Wiele bezpłatnych narzędzi, z których korzystam takich jak Google Analytics czy menadżer reklam na Facebooku umożliwiają obecnie przystępną analizę i wnioskowanie w czasie rzeczywistym na podstawie zachowania osób w serwisie. Dzięki temu możemy dostarczać najbardziej dopasowane treści do zaangażowanych odbiorców. Oczywiście nie umożliwiają one śledzenie każdego użytkownika indywidualnie, ale dzięki nim możemy być bardziej skuteczni w działaniach.

Segmentuj albo giń

Podążając za twierdzeniem guru Google Analytics Avinasha Kaushika: „Segmentuj albo giń”, co oznacza, że podczas analizy danych ze strony powinniśmy dążyć do wyciągania wniosków dotyczących segmentów użytkowników. Google Analytics udostępniło (na razie wersję beta) nowe narzędzie, które umożliwia oceniać długofalowe skutki poszczególnych kampanii marketingowych – to analiza kohortowa. Dzięki raportowi analizy kohortowej możemy otrzymać dokładniejszy obraz naszych relacji z użytkownikami. Przy jej pomocy możemy podzielić użytkowników na grupy w oparciu o wspólne cechy, np. datę pozyskania. To pozwala analizować i porównywać zachowanie i skuteczność różnych kohort w odniesieniu do różnych danych, takich jak Retencja użytkowników i Przychody.

Wyjaśniając: Kohorta jest to termin pochodzącym ze statystyki, który w odniesieniu do Google Analytics oznacza grupy użytkowników, które zostały wydzielone z całego ruchu na stronie na podstawie wspólnej cechy. Obecnie tą cechą jest data pozyskania użytkownika.

Zrewolucjonizuj swoją analizę internetową

Kohorty pozwalają nam porównać użytkowników z danej grupy, a także ich zachowanie w różnych grupach w kolejnych dniach, tygodniach lub miesiącach. Dlatego to przede wszystkim świetne narzędzie do oceny skuteczności kampanii marketingowych i różnych kanałów pozyskiwania użytkowników. Wybierając okres, w którym dana kampania była prowadzona, możemy zobaczyć nie tylko ilu użytkowników udało nam się pozyskać, ale też jakie były ich zachowania po pewnym czasie, ilu z nich zostało na dłużej oraz jaki długofalowy zysk przynieśli. Warto dodać, że w przyszłości raporty z analizy kohortowej będą rozwijane. Aby przejrzeć raporty analizy kohortowej należy w menu bocznym w Google Analytics wybrać pozycję „Odbiorcy”, a następnie „Analiza kohortowaBETA”.

google analytics

Nie ukrywam, że sama poznaję to nowe narzędzie i staram się umiejętnie wyciągać płynące z niego wnioski. Na pewno będę z niego korzystać analizując kampanie marketingowe.

Monitoruj konwersję

Kolejnym narzędziem, które pomoże nam lepiej zrozumieć zachowanie użytkowników jest – piksel konwersji udostępniony w menadżerze reklam Facebooka. Umożliwi on nam śledzenie pięciu podstawowych działań przez użytkowników na danej stronie internetowej, takie jak: transakcja zakupu, rejestracja, potencjalny zakup, wyświetlenia strony kluczowej lub dodanie do koszyka. Żeby włączyć remarketing w serwisie społecznościowym i wygenerować kod piksela należy (najlepiej z pozycji Power Editora Facebooka) wejść w zakładkę „Monitorowanie konwersji i optymalizacja”. Po wygenerowaniu piksela pojawi się nam kod, który powinniśmy zamieścić między znaczniki <head> i </head> w witrynie internetowej, w której chcemy monitorować konwersje.

piksel konwersji

Daj okazję do ponownego odwiedzenia strony

Włączenie remarketingu do kampanii promocyjnej prowadzonej na Facebooku daje największe możliwości firmom/markom działającym w branży e-commerce. Dzięki niemu możemy zbadać działania, jakie podjęli użytkownicy Facebooka przebywając na zewnętrznej stronie internetowej, np. otworzyli formularz kontaktowy, ale go nie wypełnili czy wrzucili do koszyka produkty, jednak ostatecznie ich nie kupili. To właśnie do jednej z takich grup może dotrzeć nasz komunikat reklamowy, który może skłoni ich do ponownego odwiedzenia strony danej firmy lub sklepu. A tym samym do dokończenia wcześniej rozpoczętej akcji – dokonania zakupu, wypełnienie formularza itp.

Nadal nie przekonałam Ciebie do analizy internetowej podejmowanych działań w internecie? Musisz wiedzieć, że przedsiębiorstwa co roku tracą miliony przez brak wiedzy na temat tego, co sądzą o nas użytkownicy. Według Econsultancy 88% niezadowolonych użytkowników po złych doświadczeniach z marką nie powróci na stronę WWW firmy, która ją rozczarowała. Warto o tym pamiętać zanim samych to nas spotka…

Może Ci się również spodoba