Agencje PR na Facebooku

Agencje PR na Facebooku

Dwa dni pracy, mnóstwo pytań, kilkanaście profili na Facebooku i szczera ocena – jest już ranking agencji PR w Social Media, który zorganizował miesięcznik „Press”. Poznajcie moją ocenę i uzasadnienie.

Zacznę może od tego, że byłam bardzo zaskoczona telefonem od redakcji „Press”. Przyznam, że było mi dziwnie oceniać agencję PR, które przecież znam i obserwuję, ale z drugiej strony – nie mogłam odmówić sobie takiej przyjemności. Dlatego od razu podziękuję za współpracę. Całość wyszła bardzo fajnie i rzeczowo. Moim zdaniem sam ranking jest konkretnym zbiorem ocen, przemyśleń i porad, które z pewnością się przydadzą agencjom PR.

Ale od początku. Miesięcznik „Press” zaprosił kilku specjalistów od mediów społecznościowych, by ocenili firmowe profile polskich agencji public relations na Facebooku. Ranking podzielono na dwie części. Ja otrzymałam do oceny 15 największych agencji PR w Polsce (na podstawie rankingu przychodów agencji PR miesięcznika „Press”), które prowadzą jeden profil w Social Media. Inne jury natomiast oceniło wszystkie profile agencji PR, w tym nie tylko na FB. Następnie musiałam ocenić poszczególne profile według określonych kryteriów, a następnie (po zapoznaniu się z profilami wszystkich firm) o wyciągnięcie ogólnych wniosków i krótkie opisanie najczęściej pojawiających się błędów wraz ze wskazaniem prawidłowych oraz najlepszych rozwiązań, plusów, elementów wyróżniających dany profil.

Kryteria oceny profili:

1. Pomysł na fan page – idea i sposób prowadzenia profilu, przejrzystość, liczba fanów, w tym fanów aktywnych;

2. Jakość kontentu – czy wpisy są merytoryczne, przydatne, ciekawe, czy na profilu są własne treści np. materiały wideo, infografiki etc.;

3. Aktywność – częstotliwość zamieszczania postów i ich newsowość, aktywność moderatorów, aktywność odbiorców;

4. Wpływ na wizerunek – czy profil jest wizytówką agencji, buduje pozytywny wizerunek firmy;

5. Wartość dodana – czy zawiera elementy wyróżniające dany profil od innych.

W tej kategorii poza mną w gronie jury znaleźli się: Michał Siejak (dyrektor zarządzający agencji 6ix WoMM & Social Media), Rafał Janik (dyrektor zarządzający SoCommerce, właściciel Thkinkmedia) oraz Błażej Dębski (social media manager Gong Agencja Kreatywna).

Powiem szczerze, że osobiście nie byłam zbyt szczodra w dawaniu punktów. Niestety, wiele agencji otrzymało ode mnie po kilka punktów, pojawiały się także 0! W ogólnym rankingu na pierwszym miejscu znalazła się agencja Synertime.

agencja synertime

Jakie błędy najczęściej popełniają agencje PR?

Moim zdaniem częstym błędem wielu oceniających agencji jest prowadzenie nieustannego monologu. Fan page obfitują w posty, które interesują tylko i wyłącznie samych autorów. Dlatego możemy na nich zaobserwować znikome zaangażowanie fanów. Brak własnych, interesujących treści powoduje, że wszystkie fan page wyglądają tak samo. W niektórych przypadkach poziom jakości kontentu jest na bardzo słabym poziome, co nie jest najlepszą wizytówką dla osób, które reprezentują branżę kreatywną. Największym jednak zauważalnym błędem jest – za mało PR w samym PR. Co jest typowym problemem branży public relations w naszym kraju.

Moja rada – traktujmy Social Media bardziej poważnie, ponieważ ma to ogromny wpływ na ogólną ocenę i odbiór branży public relations. Nie chcemy przecież, aby mówiono o nas – mało innowacyjni, pompatyczni, nudni PR-owcy. Prawda?

Najmocniejsze strony profili agencji na Facebooku?

Pomimo zauważalnych błędów dostrzegam agencje, które angażują się w działania w Social Media (zwłaszcza te z pierwszej części rankingu). Na ich profilach firmowych pojawiajo się własne, edukacyjne i aktualne treści, które angażują odbiorców. Doceniam również poczucie humoru oraz wpisy, które ukazują agencję niejako „od kuchni”, co buduje pozytywny wizerunek firmy. Plus również dla agencji Synertime, która wprowadziła cykl „Słowo na środę”, gdzie co tydzień przedstawia jedno kluczowe określenie stosowane w branży PR. Więcej plusów nie pamiętam. Mam nadzieję, że agencje postanowią poprawę.

Więcej szczegółów w marcowym wydaniu magazynu „Press” w artykule Joanny Sędek pt. „Agencje PR w social mediach – ranking”. Zachęcam do lektury.

Pozdrawiam

Paulina Baer, PR-owiec

Może Ci się również spodoba