5 udanych kampanii, które opowiadają niezwykły storytelling

storytelling

Inspirują mnie kampanie marketingowe, które opowiadają niesamowite historie. Inspirują mnie pozytywne emocje i umiejętne ich wykorzystanie do promocji brandu. Jak więc poruszyć tłumy i opowiedzieć dobrą historię? Poznajcie 5 inspirujących przykładów udanego storytellingu.

Różnego rodzaju narracje towarzyszą nam od tysiącleci. Odnaleźć je możemy chociażby w religii, filozofii czy literaturze. Od pewnego czasu storytelling, czyli sztuka opowiadania dobrych historii stała się nieodłączną częścią marketingu. Obecnie wiele marek wykorzystuje poruszające historie do promocji samego brandu. Tym samym sprawiają, że ich produkt utożsamiany jest z pozytywnymi emocjami. Warto jednak zapamiętać, że w storytellingu nie chodzi o samo przekazywanie opowieści, ale o interaktywność i refleksje, które opowieść jest w stanie pobudzić.

Storytelling to nie potrzeba chwili, kaprys działu marketingu czy agencji marketingowej. To długotrwały proces, który pozwala nam realizować strategię cudownego, błękitnego oceanu. Stawka jest dość wysoka, ponieważ jeśli dobrze opowiemy swoją historię, klienci zaufają właśnie nam.

Przykłady dobrego storytellingu? Proszę bardzo:

1. Airbnb – Wall and Chain, a Story of Breaking Down Walls

Portal Airbnb, który służy do publikowania ofert, odkrywaniu i rezerwowaniu unikalnych miejsc pobytu na całym świecie, dokładnie rok temu opublikował krótki film animowany z okazji upadku muru berlińskiego.

Celem tej kampanii było przedstawienie potężnej, prawdziwej historii dwóch strażników, których przypadkowe spotkanie, po upadku muru berlińskiego, odmieniło całkowicie życie. Kampania w znakomity sposób ukazała misję firmy, której celem było zachęcenie ludzi do otworzenia się na innych, zburzenia muru, który nas dzieli i zaproszenia przypadkowych sobie osób do naszych domów.

Film opublikowano na Facebooku, gdzie w krótkim czasie zdobył ok. 300 tys. wyświetleń, 5 tys. polubień i 848 udostępnień. Natomiast na YouTube reklamę obejrzało ponad 5 mln osób. Swoim zasięgiem dotarła do 15 krajów i w 99% kampania została pozytywnie odebrana.

 

Lekcja: Pozwól swoim klientom opowiedzieć historię jak używać twojego produktu, aby odnieść sukces.

2. Apple – The song

Marka Apple jest niewątpliwie mistrzem storytellingu. Potrafi na różna sposoby poruszyć serca setek tysięcy, jeśli nie milionów ludzi na całym świecie. Potrafi również wzbudzić miłość, a co najważniejsze chęć posiadania produktów wytwarzanych przez firmę. Jak to możliwe? Marka nigdy nie mówi bezpośrednio o produkcie, a raczej o problemie, który dzięki Apple można rozwiązać. Misją Jobsa było podnoszenie jakości ludzkiego życia. Uczył, że „impossible is possible”, i to właśnie było dźwignią jego historii. Opowieść, która ma za zadanie sprzedawać, ale jest jednocześnie poza wszelkim podejrzeniem o chęci sprzedawaniu – to cała kwintesencja i geniusz storytellingu.

Chciałabym Wam przedstawić historię, która naprawdę mnie poruszyła i urzekła. Reklama „The Song” przedstawia młodą dziewczynę, która odnalazła stare nagranie sprzed 45 lat. Okazuje się, że na nagraniu jest jej babcia, która śpiewa piosenkę o miłości do swojego męża, z którym nie może spędzić świąt, ponieważ ten wyjechał do wojska. Dziewczyna postanawia otworzyć utwór korzystając z programu muzycznego Apple – GarageBand, na którym rejestruje swój głos obok oryginalnego wykonania babci. Nagranie pozostawia dla babci na stole w kuchni. Jej reakcja była po prostu bezcenna.

Reklamę opublikowano przed świętami Bożego Narodzenie na YouTube, gdzie zdobyła ponad 3 mln wyświetleń.

 

Lekcja: Stwórz historię, która nie będzie sprzedawać produktu, lecz emocje.

3. Dodge – Official Dodge Brothers Extended Cut | Ahead of Their Time

Storytelling to świetne narzędzie wspierające proces budowania wizerunku firmy. Wie o tym bardzo dobrze marka Dodge, która wykorzystała prosty pomysł do opowiedzenia znakomitej historii. A mianowicie, na 100-lecie założenia swojej firmy zaprezentowali powieść o powstaniu marki.

John i Horace Dodge to jedne z najbardziej dynamicznych postaci w przemyśle samochodowym. Razem stworzyli pierwszy samochód, potem rozwijali kolejne projekty i razem odeszli z tego świata. Obaj uwielbiali rywalizować między sobą samochodami własnej produkcji. Teraz amerykański producent postanowił przypomnieć o założycielach w budzącej emocje reklamie. To właśnie dzięki storytelling możemy poznać ich pasję, zaangażowanie i ducha przedsiębiorczości. Nie jest to historia idealna, ukazuje błędy, porażki i wnioski, które z nich wyciągnięto. Dzięki tej reklamie śmiało można stwierdzić, że ich duch nadal „żyje” w najszybszych samochodach w branży.

Tego typu storytelling ma na celu pokazanie idei, pomysłu, pasji, rozwiązań czy podejmowanych działań. Ukazanie zmiany strategii biznesowej i profilu produkcji ma zaowocować zaufaniem konsumenta do marki.

Film na YouTube zdobył ponad milion wyświetleń.

https://www.youtube.com/watch?v=Ot8Yzm8pbew

 

Lekcja: Nie wymyślaj niestworzonych historii, opowiedz o pasji, wizji, wywołując chęć życia, czy choćby uśmiechnięcia się.

4. Honey Bunches of Oats – Diana Hunter

Równie interesującym pomysłem na storytelling jest przedstawienie firmy z punktu widzenia pracownika. Podzielenie się osobistymi wyznaniami prowadzi błyskawicznie do budowania zaufania. Tego typu historie pobudzają naszą wyobraźnię, wzbudzają pasje i inspirują w sposób, w jaki nie mogą zrobić tego czyste fakty i twarde dane.

Reklama producenta płatków śniadaniowych Honey Bunches of Oats to zabawna opowieść z punktu widzenia Diany Hunter, 40-letniego pracownika produkcji. Przedstawia jej dumę, radość z pracy oraz entuzjazm, jakim darzy markę. W krótkim, 16 sekundowym filmie opowiada zabawną sytuację, o tym jak po pracy wchodzi do sklepu i przypadkowi ludzie mówią jej, że pachnie jak ciasteczka. Dianę takie sytuację bardzo bawią. Odpowiada im wtedy, że po prazy zawsze pachnie jak Honey Bunches of Oats.

Przykład powyższego storytellingu jest doskonałym dowodem na to, że najlepsze są historie, które oddziałują na czytelnika i są łatwe do zapamiętania. Jeszcze lepiej, gdy odsłaniają kulisy firmy, przedstawiają prawdziwych ludzi i ich prawdziwe emocje.

 

Lekcja: Pozwól swoim pracownikom opowiedzieć o tobie historię, aby zbudowanie pozytywny obraz firmy w oczach potencjalnych klientów.

5. Ministerstwo Finansów – Polska. Where the unbelievable happens

Również w Polsce nie brakuje udanych kampanii wykorzystujących storytelling. Dobrym przykładem może być spot promujący Polskę, zrealizowany na zlecenie Ministerstwa Finansów – „Polska. Where the unbelievable happens”.

Film zachęca do odwiedzenia naszego kraju i moim zdaniem, robi to w dość pomysłowy sposób. W spocie zleconym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Polska została przedstawiona jako baśniowa kraina, którą miał okazję zwiedzić chłopiec pochodzący z zagranicy. W opowieści nie zabrakło Smoka Wawelskiego, dzielnych rycerzy spod Grunwaldu czy wyłaniającego się  prosto z morza stadionu. Pomimo tego, że film wzbudził niemałe kontrowersje to nadal jest dobry przykład wykorzystania storytellingu do prezentacji kraju czy miasta.

Warto pamiętać, że opowieść naszej marki pozostaje w głowie na długo i nawet jak znajdzie się ktoś tańszy, wybór padnie na dobrze opowiedzianą historię, bo daje ona wartość dodaną nie do przecenienia.

Film obejrzało na YouTube 72 tys. razy.

 

Lekcja: Opowiedz historię, która wciąga, nawet jeżeli temat nas nie interesuje.

Na zakończenie warto jeszcze zapamiętać, że ludzie nie ufają, nie słuchają, nie wierzą, nie angażują się albo nie pamiętają. Chyba że opowiadasz. Krótko mówiąc, jeśli chcesz zaangażować ludzi – opowiedz historię, wykorzystaj storytelling.

Pozdrawiam

PR-owiec

Może Ci się również spodoba