4 konieczne zasady prowadzenia konta na Instagramie

4 konieczne zasady prowadzenia konta na Instagramie

Zanim przejdę do tego, czy Twoja firma powinna być na Instagramie, czy inaczej, Ty jako osoba odpowiedzialna za marketing danej firmy, powinieneś poświęcać czas i zasoby na Instagram, podam kilka głównych argumentów, które słyszę dlaczego firma nie jest na Instagramie.

„Na Instagramie nie ma moich klientów, Instagram jest dla młodszego pokolenia”

„Dlaczego mam marnować czas na platformę, na której udostępnia się tylko zdjęcia?”

„Nie mogę być wszędzie”

Wszystkie te twierdzenia nie różnią się zbytnio od tych, które słyszałam kilka lat temu na temat Facebooka. Cóż, myślę, że dziś większość marek uznaje Facebook za platformę, której nie należy lekceważyć. Oczywiście nie jest to odpowiedź na pytanie, które zadaje sobie większość marketingowców, czy poświęcać czas i zasoby na Instagram, czy też nie.

Kilka faktów na temat Instagrama

  • Obecnie Instagram gromadzi miesięcznie 800 milionów aktywnych użytkowników. Szacuje się, że platforma ta w tym roku osiągnie miliard aktywnych użytkowników.
  • W Polsce z aplikacji mobilnej Instagram korzysta 2,1 mln polskich internautek, co stanowi 72 proc. ogółu użytkowników tej aplikacji (3 mln).
  • Od momentu jego powstania na Instagramie udostępniono 40 miliardów zdjęć.
  • Dziennie Instagram gromadzi ponad 500 milionów aktywnych użytkowników.
  • Codziennie użytkownicy Instagrama dodają 95 milionów zdjęć.
  • Każdego dnia użytkownicy średnio dają 4,2 miliarda polubień pod zdjęciami.
  • Średnia dzienna odwiedzalność aplikacji Instagram w Polsce wyniosła blisko 1,4 mln dla kobiet i 225 tys. dla mężczyzn pod koniec 2017 roku.
  • Użytkownicy Instagrama są głównie w wielu od 18 do 29 lat, natomiast 32% jego użytkowników to studenci.
  • Wpływ platformy z reklam na koniec 2017 sięgnął ponad 4 miliardy dolarów.

To ogromna ilość klientów, którzy pokazują i dyskutują o swoich wyborach i doświadczeniach. Ignorowanie tego faktu to zdecydowanie rezygnowanie z ogromnego potencjału komunikacyjnego, czy wręcz biznesowa strata.

Od czego zacząć?

Początkujące marki, które próbują promować swoje produkty/usługi na Instagramie muszą ciężko pracować, aby wzbudzić zainteresowanie wśród docelowych odbiorców. Taki ogromny wysiłek opłaci się z czasem. Trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych rzeczach, które należy zrobić, aby nie tylko dobrze się zaprezentować, ale by w konsekwencji zdobyć upragnionych obserwatorów.

Pamiętajmy, że posiadanie dużej ilości followersów nie zawsze gwarantuje odpowiednią konwersję. Znam wiele marek odnoszących sukcesy dzięki prowadzonemu marketingowi na Instagramie z zaledwie kilkoma tysiącami obserwującymi. Dlaczego? Bo marki te pamiętały o podstawach, o których zaraz powiem.

  1. Napisz atrakcyjne bio

Często widzę konta firmowe, które nie posiadają przyzwoitego bio – to ogromny błąd. Moim zdaniem, to jedna z najważniejszych rzeczy, która przyciąga wzrok i buduje dobre wrażenie. Postaw się w roli użytkownika, który po raz pierwszy wchodzi na Twój profil na Instagramie, co więc zobaczy? Czy zainteresuje go opis, który przeczyta pod zdjęciem głównym? Zastanów się nad tym.

Zainwestuj trochę czasu na stworzenie dobrego bio, które opowie Twoją historię w kilku słowach. Im bardziej będzie to autentyczna i interesująca opowieść, tym bardziej zainteresują się ludzie Tobą/Twoją marką. Należy pamiętać, że większość osób nie czyta wszystkiego od deski do deski – zazwyczaj jest to kilka pierwszych linijek. Gdy nie zainteresują nas pierwsze informacje to nie przeczytamy wszystkiego. To zrozumiałe. Dlatego nie warto pisać całej naszej biografii czy opisu produktu/usługi.

Podziel Instagram bio na kilka najważniejszych linijek:

  • 1 linijka – korzyść, która powie co otrzymam z śledzenia Twojego konta.
  • 2 linijka – przedstaw czym się zajmujesz.
  • 3 linijka – tutaj możesz dodać link do swojej strony, opisu produktu, usługi, a nawet do zapisania się na newsletter. Link ten warto zmieniać komunikując o tym fakcie przy okazji dodania nowego zdjęcia.
  1. Stwórz atrakcyjny wizualnie profil

Uzupełnienie Instagrama Bio to jeden z najważniejszych etapów tworzenia konta na Instagramie. Jednak nie możesz zapomnieć również o zdjęciu profilowym, które jest wizerunkiem Twojego konta. Zastanów się również nad sposobem prezentowania siebie/swojej marki poprzez zdjęcia. To oczywiste, że jedynym sposobem, w jaki możesz rozwijać swój profil i zdobywać followersów są świetne zdjęcia. Zdjęcia uchwycone w naturalnym świetle, wysokiej rozdzielczości i doskonałej jakości.

I w tym momencie pewnie pojawia się kolejny argument przeciw.

„Nie stać mnie na profesjonalną sesję zdjęciową”

Ale, ale. Nie potrzebujesz zatrudniać do tego profesjonalnego fotografa. Możesz to zrobić przy użyciu aparatu telefonicznego i kilku trików, które wykonasz przy pomocy edycji zdjęć i wbudowanych filtrów, które dostarcza Instagram. To pomoże stworzyć świetnie wyglądający profil, który sam zrobisz.

Upewnij się jeszcze, że Twoje zdjęcia nie tylko dobrze wyglądają w pojedynkę, ale również dobrze się prezentują obok innych. To, co odróżnia dobre konto na Instagramie od znakomitego, to atrakcyjność wizualna całego profilu.

Przykład? Proszę bardzo. Konto marki Daniel Wellington (@danielwellington). Zobacz, jak każde zdjęcie się uzupełnia, zachowując jednolity styl i motyw.

danielwellington

  1. Udostępniaj autentyczne historie

Pisałam o tym wcześniej i napiszę to jeszcze raz. Autentyczność jest kluczem do zaangażowania Twoich obserwujących. Dzielenie się wspaniałymi zdjęciami to za mało. Musisz dać powód, aby zdobyć zaufanie, a w konsekwencji zaangażowanie użytkowników. To jest możliwe dzięki Twojej autentycznej historii.

Użyj do tego opisu pod zdjęciem, które udostępniasz. Upewnij się jednak, że historie, które opowiadasz, są zgodne z przyjętą komunikacją marki. Może należysz do branży fitness? To świetnie, podziel się więc swoimi historiami, które pomagają ludziom zmieniać nie tylko swój wygląd, ale całe życie.

Dla przykładu opowieść, którą dostarcza instruktorka fitness Kayla Itsines (@Kayla_Itsines). Opowiada o tym, jak jej kursy online zmieniają ludzi i dlaczego wszyscy powinni z nich skorzystać. Robi to w nie nachalny, naturalny sposób angażując i motywując przy tym niesamowitą ilość followersów.

Kayla_Itsines

    1. Użyj sprytnie #hashtagów

Hashtagi są niewątpliwie nie tylko znakiem rozpoznawczym dla Instagrama, ale również doskonałym sposobem dotarcia do nowych followersów. Gdy użytkownicy chcą znaleźć odpowiednie tematycznie zdjęcia robią to przy pomocy hashtagów. W ten prosty sposób prawdopodobnie znajdą również Twoje posty. Jednak wybranie odpowiednich hashtagów, które użyjemy do opisania zdjęcia, może być nieco trudne.

Większość ludzi popełnia błąd wybierając hashtagi, które mają dużą liczbę wyszukiwań. Problem polega na tym, że Twój post łatwo może się zgubić w tysiącu podobno podpisanych zdjęciach. Konkurencja jest bardzo duża, warto więc być oryginalnym.

Wybierzmy więc hashtagi, które mają małą liczbę wyszukiwań, ale nadal są popularne. Twoim celem powinno być pozycjonowanie pierwszych dziewięciu wpisów pod określonym hashtagiem. Jeśli uda Ci się to, Twój wpis będzie nadal widoczny, nawet jeśli nieco mniej osób będzie szukać zdjęć po danym hashtagu.

Na zakończenie

Jeżeli poważnie myślisz o zarabianiu dzięki obecności na Instagramie, koniecznie zastosuj się do moich powyższych porad. Oczywiście nie zapominaj przy tym o aktywności na innych kontach społecznościowych. Konsekwencja to jedna z ważniejszych zasad marketingowych. Warto o niej pamiętać.

Pozdrawiam

Paulina Woźniak, PR-owiec

Może Ci się również spodoba