12 darmowych narzędzi dla PR-owca

12 darmowych narzędzi dla PR-owca

Jak pokonać konkurencję z korporacyjnego molochu, która wydaje każdego roku miliony na marketing czy PR? To proste. Poznajcie moją listę darmowych narzędzi, które ułatwią codzienną pracę każdego PR-owca 3.0!

Nie ma co się łudzić. PR-owiec dziś to zdecydowanie człowiek orkiestra. Robi więcej, niż mogłoby się komuś wydawać. Musi umiejętnie manewrować nie tylko narzędziami, ale również trendami, a do tego poświęcać czas na pogłębianie swojej wiedzy. PR-owiec nigdy nie powinien stać w miejscu. Dlatego właśnie dziś, w trakcie konferencji „I Love Marketing”, w której mam przyjemność uczestniczyć podsyłam Wam wpis o arsenale narzędzi, jakie powinien posiadać PR-owiec.

Człowiek orkiestra

Praca specjalisty ds. komunikacji w ciągu ostatnich 10 lat przeszła prawdziwą rewolucję. Dziś wymaga się więcej od PR-owca. Obecnie do jego zadań, oprócz wysyłania informacji prasowych i budowania relacji z dziennikarzami, należy organizowanie eventów, pozycjonowanie, tworzenie newsletterów, robienie zdjęć, a nawet grafiki. PR-owiec buduje również relacje w mediach społecznościowych. Kreuje i dba o wizerunek firmy i jej komunikację. Kreuje więzi pracowników z firmą i usprawnienia komunikację wewnątrz organizacji. Jakby jeszcze było tego mało, reaguje również w sytuacjach kryzysowych…

Jak sami widzicie, obecnie praca w PR to nie tylko wysyłanie informacji prasowych. Dlatego nie wystarczy mieć już lekkie pióro. Warto nauczyć się chociażby obsługi programów graficznych czy zasad SEO. PR-owiec musi obserwować jak firma komunikuje się z otoczeniem i wyciągać szybko z tej lekcji wnioski. PR-owiec musi się ciągle uczyć. W podręcznikach do public relations, z którymi zapewne możecie się jeszcze spotkać – nie znajdziecie słowa na temat social mediach. Prawda? Dziś to podstawowe narzędzie pracy każdego PR-owca. Czyli dobry PR-owiec powinien cały czas serwować sobie wiedzę i imponujący zastrzyk informacji branżowych.

Na szczęście dostępne są programy i aplikacje, które w znaczny sposób ułatwią życie niejednemu PR-owcowi. Poznajcie kilka z nich:

1. Pocket

Zacznijmy od gromadzenia pomysłów i inspiracji. Pocket to aplikacja, którą używam codziennie. Mam ją zainstalowaną zarówno w smartphonie, jak i przeglądarce internetowej. Służy ona do przechowywania różnych adresów internetowych, wraz z ich zawartością do późniejszego ich odtworzenia. Czytaliście interesujący branżowy artykuł i chcielibyście go pokazać koledze z pracy, ale zapomnieliście jego adres? Spokojnie właśnie po to jest Pocket. Podczas zapisywania artykułu można nadać mu odpowiedni tag. Co jeszcze bardziej ułatwi nam późniejsze jego odszukanie. Idealne narzędzie dla zapracowanego PR-owca.

2. Mesh

Przejdźmy do realizowania pomysłu. Wszyscy wiemy, że oryginalny wybór nazwy firmy jest zajęciem bardzo czasochłonnym. Dlaczego? Ponieważ, gdy już wpadniemy na ten wyjątkowy pomysł, okazuje się, że domena z daną nazwą jest już zajęta. I w tym momencie czar pryska. Mesh rozwiązuj ten problem za nas. Poprzez podanie odpowiedniego słowa kluczowego serwis wyszuka dla nas setki dostępnych nazw domen, które potencjalne można użyć dla swojej marki.

3. Strikingly

Gdy znajdziemy już nazwę dla swojej strony czas zrobić kolejny krok. A mianowicie warto poszukać narzędzia, które nam ją przygotuje. Strikingly to znakomity serwis, właśnie dla tych użytkowników, którzy chcą szybko i bez większej wiedzy na temat tworzenia stron przygotować własną stronę, wizytówkę czy portfolio. Wystarczy jedno kliknięcie i gotowe. Pod warunkiem, że mamy uzupełniony profil na Facebooku. Po autoryzacji dostępu do naszego profilu w sekundę mamy już gotową wizytówkę z danymi, które podaliśmy na FB.

4. Resizer – Google Design

Sprawdźmy, czy przygotowana strona będzie dobrze wyświetlać się zarówno na laptopie, tablecie, jak i smartphonie. Strony responsywne można testować za pomocą zwykłej przeglądarki. Niby się da, pytanie tylko: po co? Zwłaszcza że Google zrobiło do tego bardzo przyjemne i proste narzędzie. Wystarczy wkleić link do swojej strony firmowej czy bloga i gotowe!

5. Hipster Logo Generator

Do tak przygotowanej strony przydałoby się dodać jeszcze logo. Ile kosztuje jego profesjonalne  przygotowanie? Tysiąc, dwa tysiące? Oprócz oczywistych kosztów dochodzi tu jeszcze czas realizacji, który może trwać w nieskończoność… Dzięki prostemu generatorowi hipsterskich logotypów nawet PR-owiec może w ciągu 30 sekund zaprojektować swoje własne logo, i to za darmo!

6. SumoMe

Gotowa strona internetowa, logo, czas zacząć dbać o ruch na stronie czy zbudować swoją listę e-maili. SumoMe to narzędzie, a raczej kombajn służący do zwiększania ruchu na stronie, listy subskrybentów oraz budowania zaangażowania wśród społeczności skupionej wokół witryny. A co najlepsze aplikacja jest darmowa i działa na każdej stronie internetowej czy blogu!

7. Ads vise

Czas zacząć promocję firmy/startupu w mediach społecznościowych. Zacznijmy od przygotowania wpisów. Jak często zastanawiacie się, jaki rozmiar powinna mieć dana grafika na Facebooku? Pewnie tak często, jak często wprowadza swoje zmiany właśnie ten serwis społecznościowy. Dlatego warto zawsze mieć pod ręką Ads vise. Przy jego pomocy sprawdzicie rozmiary grafik w najpopularniejszych serwisach social media. Informacje są na bieżąco aktualizowane.

8. HootSuite

To jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi. Używam go w sytuacjach, gdy jestem na urlopie z dala od laptopa – czuli dość rzadko. Jest to funkcjonalna i dość rozbudowana aplikacja, choć wymaga chwili, aby ją rozpracować. Pozwala zaplanować tweety i posty na Facebook. Po utworzeniu wpisu można wybrać, czy opublikować go w serwisie natychmiast, czy zaplanować publikację określonego dnia. Można również wybrać automatyczny harmonogram oraz harmonogram zbiorczy do umieszczania aktualizacji.

9. Minter.io

Do mierzenia skuteczności działań promocyjnych na Instagramie używam właśnie Minter.io. Dzięki niemu nie tylko sprawdzimy źródło zaangażowania fallowersów, ale także płeć czy kraj/miasto obserwujących. Narzędzie umożliwia również poznanie: najlepszych pozyskanych obserwatorów (Top Gained Followers), najlepszego czasu publikacji czy najskuteczniejszych tagów. I to wszystko za darmo!

10. Wistia

Każdy PR-owiec powinien wiedzieć, że video marketing jest obecnie bardzo ważny. Treść wizualna, która jest interesująca, niepowtarzalna i wysokiej jakości, wzbudza silne uczucia wśród odbiorców.   Warto wykorzystać ten fakt, zwłaszcza że istnieje Wistia. To najprostszy sposób, aby przygotować swój pierwszy film, a nawet 25 filmów i to zupełnie za darmo!

11. Hack Design

PR-owiec powinien ciągle pogłębiać swoją wiedzę dlatego Hack Design to idealne dla niego narzędzie. Dzięki niemu za darmo raz w tygodniu otrzymamy prosty i darmowy kurs dotyczący różnych dziedzin projektowania. Wystarczy podać e-mail i gotowe. Lekka i przyjemna forma przyswajania nowej wiedzy.

12. Trello

Na zakończenie warto pomóc sobie w organizacji pracy, a nawet kampanii promocyjnych. Na ratunek PR-owcom przychodzi Trello. To nic innego, jak rozbudowana wirtualna tablica, na której możemy przyklejać listy z nowymi zadaniami. Pod każdą listą możemy dodawać karty, w których określamy w dowolny sposób zadania i przypisujemy do nich kolejnych użytkowników. Karty te oferują proste funkcje, jak określenie tematu i jego opis, możemy też dodawać zadania, etykiety, komentarze czy pliki z naszego komputera.

Znacie inne ciekawe aplikacje, które usprawniają pracę PR-owca? Podzielcie się w komentarzu.

Pozdrawiam,

PR-owiec

Może Ci się również spodoba